Sunday, 30 December 2007

Lelaki vs Perempuan

Malam tadi masa surf internet, terjumpa artikel ini.
http://cintadearhaniey.wordpress.com/2007/12/19/sifat-lelaki-vs-sifat-perempuan/
Cuba tengok dan bandingkan diri anda dan pasangan anda. Cadangan saya, pastikan anda telah lama bersama dengan pasangan anda (baca: suami) dan betulkan saya sekiranya saya silap, tapi saya rasa artikel itu ada kebenarannya. Bila saya baca sifat perempuan, kebetulan ianya menepati ciri diri saya.. dan sifat lelaki pula TAK JAUH berbeza daripada suami say (perasaan saya, mungkin betul, mungkin tak).. hmm, kebetulan atau kebenaran.. cubalah baca !!

Aleesya is a month

Alhamdulilah, Aleesya dah berumur 33 hari pada hari ini. Dia dah makin besar dan sudah mula banyak berjaga daripada tidur. Malam tadi dia tidur daripada pukul 9 malam lebih sehinggalah pukul 1 pagi masih belum berjaga. Ummi terpaksa salinkan lampinnya kerana bimbang rash di punggungnya bertambah teruk.
Ummi pulak makin tak boleh tidur kebelakangan ini. Tak tahu lah kalau ini side effect Noriday. Perut pun macam tak lapar untuk diisi. Masih belum boleh solat buat masa ini.. makanya terpaksa bertarung dengan setan sekuat hati..


Friday, 28 December 2007

The power of PATIENCE

Surah Al-Baqarah ayat 155-156

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمْوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ

الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ


Dan Kami pasti akan menguji kalian dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Yaitu) Orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata inna lillah wa inna ilaihi raji’un (sesungguhnya kami milik Allah dan sesungguhnya kepada-Nya kami kembali)

Dalam Al Quran seringkali kita berjumpa dengan perkataan sabar dan sebagai seorang yang mengakui Allah sebagai tuhan, sifat sabar wajib menghiasi setiap seorang daripada kita.

Memang tidak dapat dinafikan, sifat sabar ini adalah sifat terpuji.. sifat para nabi dan para rasul. Sesiapa yang dianugerahi sifat ini, sudah pastinya sangat beruntung. Tetapi macamana yang dikatakan sabar ini?

Ambil contoh semalam, Khamis 27/12/2007.. semua sekolah menengah dipenuhi murid tingkatan 3 yang mengambil PMR bersama-sama ibubapa atau pen jaga mereka. Kenapa? Keputusan PMR diumumkan dan mereka ke sekolah masing-masing untuk mengambil slip keputusan peperiksaan tersebut. Katalah si anu dapat banyak merah di atas slip tersebut.. Bagi ibu yang memahami, pasti dia akan cuba menenangkan si anak, mungkin macam ni.. 'sabarlah nak, kan kamu dah cuba sebaik mungkin..' Tapi macamana sabar tu sedangkan dalam diri si anak, macam2 yang dirasa.. sedih, frust, marah, geram dan sebagainya. Jadi apa nak buat sebenarnya..?

Ingat tak ada hadis nabi, kalau kita marah dan kita sedang berdiri, kita dinasihatkan untuk duduk. Kalau masih marah, cubalah baring. Tapi kalau masih juga marah, pergilah ambil wudu'. Yang saya faham dari hadis ni ialah, kita menyabarkan diri kita dengan mententeramkan diri kita. Maksudnya, buat sesuatu yang menjadikan kita tak berbuat sesuatu.. Tak faham???

Tak ingat dah bulan berapa suami tersayang terbang ke Penang, dan tahu tak apa yang dia bawa balik? BUKU.. dan yang paling menarik 'The Power of Patience' oleh M.J.Ryan. Buku ini dipenuhi dengan cerita-cerita manusia seperti kita dan cerita-ceritanya adalah cerita-cerita biasa yang kita lalui, dengar dan lihat sehari-hari.


Dalam salah satu subtopic buku ini, 'Patience teaches the power of receptivity', Ryan menulis begini.. 'Unlike kindness, gratitude, or generosity, which are about things you do, this quality is a lot about what you don't do. It's about holding back when you want to let loose, putting up with something you'd rather not, and waiting for something to happen rather than forcing it along.'


Cuba perhatikan kehidupan kita seharian. Kita selalu membuat kerja. Tapi konsep sabar ini kadang-kadang menghendaki supaya kita tak buat apa-apa. Perlu contoh? Ingat tak kisah Saidina Ali yang melepaskan musuh semasa dalam peperangan hanya kerana musuh tersebut meludah kepadanya. Saidina Ali kata, dia takut dia bunuh musuh tu sebab marah. Jadi dia bersabar dengan kelakuan si musuh itu dan melepaskan musuh itu.

Contoh lain, orang berkata huduh kepada kita. Kita bersabar dengan tak kata huduh balik kepada orang tu. Nabi pun kata, lebih baik diam daripada berkata yang tidak berfaedah.. Sama jugaklah kalau orang sakitkan hati kita, atau mengatakan sesuatu yang kita tak buat. Kalau kita jenis yang tidak sabar, mesti orang tu dah kena tumbuk dengan kita. Tetapi kita diam, sebab kita sabar..

Wednesday, 26 December 2007

Emotional Intelligence E.Q.

Terima kasih Chik atas hadiah majalah ParentThink yang dibawanya semasa mungunjungi kami sekeluarga untuk melihat baby Aleesya. Memang tak dapat dinafi betapa kegilaan Chik terhadap bahan2 bacaan yang berkaitan dengan kanak2, patutlah dia buka Maribaca (http://www.maribaca.com/) sebuah kedai buku khas untuk kanak-kanak dan ibubapa yang memerlukan bahan untuk pendidikan anak2. Ditambah dengan kesungguhannya untuk mengambil diploma dalam bidang berkaitan pendidikan awal kanak-kanak di Open Uni, cawangan Kelantan.

Yang aku nak sentuh kat entry ni adalah perihal atikel yang ada dalam majalah yang Chik bagi. Ada satu atikel bertajuk, 'What you should know about Emotional Intelligence.' Sangat bagus untuk bacaan ibubapa yang mahukan anak yang bukan sahaja berjaya dalam bidang akademik mereka, tetapi dalam hidup mereka.
EQ adalah kependekan bagi Emotional Quotient, dipinjam dari IQ yang dipendekkan dari Intelligence Quotient. Ciri2 orang yang mempunyai EQ yang tinggi:


Self awareness

Optimism

Motivation

Persistence

Empathy

The ability to recognize and manage personal emotions

The ability to enjoy healthy relationships with others

The courage to take responsibility for one's thoughts and actions


akan disambung di masa akan datang..


emel yang menginsafkan..

Hari ini ada satu emel yang mencuit hati. Sedih baca emel ini tapi inilah realiti yang berada di sekeliling kita sebenarnya. Sudah seminggu dua ini emel2 yang dihantar ke dalam alumni banyak menyentuh tentang produk baru yang diperlukan oleh pendakwah (dai'e) untuk dipersembahkan dan dinikmati oleh penerima dakwah (mad'u). Yang pasti, untuk memastikan keberkesanan dakwah, produk itu mestilah benar2 diperlukan oleh mad'u. Apa perlu bercakap tentang negara Islam sekiranya mad'u yang kita berhadapan tidak bersolat, mengerjakan puasa apatah lagi mengeluarkan zakat. Ramai juga yang tidak percaya kepada Allah.

Lihat sahaja diri pendakwah hari ini.. Soal solat yang diremehkan, anak-anak terabai dari kasih sayang ibu bapa yang sibuk berdakwah, jiran tetangga yang tidak dikenali, surau yang diabaikan dan banyak lagi hal-hal yang asas tidak terbuat oleh pendakwah hari ini. Sesungguhnya ini memerlukan kerja yang lebih dari pendakwah.. mungkinkah kita tidak meletakkan 'priority' ke atas kerja2 dakwah kita? Kalau negara Islam yang hendak kita capai, bagaimana rakyat yang perlu ada di dalam negara tersebut? Sama-samalah kita fikirkan..

Rabu 19 Disember 2007

Rumah ayah sudah menjadi pusat pengumpulan kotak pelbagai jenis pakaian untuk diagihkan kepada mangsa banjir, tak kira kawasan atau daerah mana, sama ada Kuantan, Maran, Temerloh atau Pekan. Semoga Allah memberkati rezeki para dermawan yang bersyukur atas nikmat-Nya.

Lebih kurang pukul 6 ptg, ayah mengajak kami anak-anak untuk ziarah mangsa banjir di Penjara Penor, Kuantan, lebih kurang setengah jam perjalanan dari rumah kami di Indera Mahkota. Tetapi, kali ini bukan untuk menghulurkan sumbangan berbentuk fizikal, tetapi sumbangan berbentuk rohani iaitu menghidupkan solat berjemaah di sana. Ayah terkilan dan kecewa kerana ramai orang sibuk dengan memberi dan diberi bantuan fizikal sehingga lalai, leka dan lupa untuk menunaikan kewajipan solat yang merupakan tiang agamanya.

Setiba di sana, ayah terus mengenakan jaket bushnya yang tertera 'JIM Pahang' di belakangnya. Kelihatan penuh dewan besar dengan mangsa banjir. Ada yang termenung, ada yang sedang berbual, ada yang baring, ada yang tidur dan ada yang berulang-alik ke bilik air. Pintu-pintu dewan habis ditutup dengan pakaian mereka yang digantung. Melihat keadaan mereka ini menjadikan kita lebih insaf dan lebih bersyukur kepada Allah.

Para petugas di sana pula ada yang sedang sibuk memasak dan menyediakan makan malam. Kelihatan juga 2 orang pegawai polis dengan pakaian seragamnya. Kami memaklumkan kepada seorang petugas bahawa kami akan mengadakan solat maghrib berjemaah di situ. Dia menunjukkan satu khemah di hadapan dewan itu dan membersihkan hamparan permaidaninya. Kemudian, dia menghulurkan kepada kami 3 biji tikar untuk dijadikan alas permaidani.

Seorang lagi petugas pula membuat pengumuman kepada orang ramai bahawa mereka boleh bersama kami untuk solat berjemaah di bawah khemah. Kemudian, kedengaran azan maghrib sayup-sayup dari sebuah masjid yang mungkin tidak jauh dari sini. Kami menunggu sehingga pukul 7.30 malam sebelum memulakan solat. Di dalam dewan, nampak seorang lelaki sedang solat seorang diri di tempatnya. Sehingga saat itu, hanya kelihatan seorang kanak-kanak sedang memimpin datuknya yang buta keluar dari dewan ke khemah solat. Pegawai polis yang berada di depan dewan pula bangun untuk mengambil wudhuk. Ramai lagi yang muda dan sihat walafiat sedang duduk berbual di khemah sebelah tidak mampu untuk berganjak ke khemah solat.

Saya pun melaungkan iqamat dan ayah menjadi imam. Selesai solat, kami pun bertakbir raya bersama-sama. Memang rasa lain macam kerana bertakbir bersama mangsa banjir di sini. Yang menjadi makmum hanya saya, 2 orang adik saya, datuk yang buta, seorang pegawai polis dan seorang lagi petugas serta seorang makmum wanita.

Walaupun dialu-alukan oleh petugas, kami mengambil keputusan untuk tidak meneruskan solat Isyak berjemaah di sana. Kami sudah menjalankan dakwah 'bil hal' secara baik untuk mengajak orang menunaikan solat tanpa mengecam dan mengutuk mereka. Kami sudah tahu tahap dan peringkat dakwah yang bagaimana perlu kami sampaikan kepada mereka. Kami sudah tahu apa keperluan dakwah mereka.

Mereka bukan perlukan perkara-perkara agama yang nampak hebat dan canggih serta pelik-pelik yang kadang-kadang kita boleh lihat dan dengar dari pelbagai majlis dan program agama dan dakwah. Mereka hanya perlukan benda asas! Ya! Rumah mereka tiada tiang, macam mana nak bina dinding dan letak bumbung kalau tiada tiang! Sampai di rumah, kami masing-masing berfikir, bermenung dan bermuhasabah. Solat merupakan agenda dakwah yang paling utama. Tidak perlu berikan agenda dakwah yang lain kalau solat tidak dibereskan. Pendakwah perlu bijak dalam mengenal pasti apa keperluan dakwah masyarakatnya.

Nazri Samsudin,
Catatan penuh di www.mendidik. blogspot. com

Gambar dan catatan bantuan banjir DERU JIM Pahang di:http://derujimpahan g07.blogspot. com/

Tuesday, 25 December 2007

from my email..

Asalnya dapat artikel ini daripada mailbox. Saya merasakan adalah baik ianya dikongsi bersama agar kebaikan yang tertulis di sini dapat dibaca dan dihayati bersama. Semuga kita sama-sama menjadi manusia yang suka kepada kebaikan, suka menyebarkan kebaikan dan mengamalkan kebaikan tersebut. Selamat membaca..

Membangun Akhlakul Karimah Oleh: Dr. Attabiq Luthfi, MA

“Jadilah engkau pema’af dan suruhlah orang mengerjakan yang ma’ruf, serta berpalinglah daripada orang-orang yang bodoh”. (Al-A’raaf: 199)


Ayat ini menurut Az-Zamaksyari dan Ibnu Asyur termasuk kategori “Ajma’u Ayatin fi Makarimil Akhlak”, ayat yang paling komprehensif dan lengkap tentang bangunan akhlak yang mulia, karena bangunan sebuah akhlak yang terpuji tidak lepas dari tiga hal yang disebutkan oleh ayat diatas, yaitu mema’afkan atas tindakan dan prilaku yang tidak terpuji dari orang lain, senantiasa berusaha melakukan dan menyebarkan kebaikan, serta berpaling dari tindakan yang tidak patut.

Imam Ar-Razi pula memahami ayat ini sebagai manhaj yang lurus dalam bermu’amalah dengan sesama manusia yang jelas menggambarkan sebuah nilai akhlak yang luhur sebagai cermin akan keluhuran ajaran Islam, terutama di tengah ketidak menentuan bangunan akhlak umat ini.
Secara tematis, mayoritas tema surah Al-A’raaf memang berbicara tentang prilaku dan perbuatan tidak bermoral dan jahil orang-orang musyrik, maka menurut Ibnu ‘Asyur, sesungguhnya ayat ini merupakan solusi yang ditawarkan oleh Al-Qur’an atas perilaku umumnya orang-orang musyrik.

Bahkan posisi ayat ini yang berada di akhir surah Al-A’raaf sangat tepat dijadikan sebagai penutup surah dalam pandangan Sayid Quthb dalam tafsir Fi Dzilalil Qur’an karena merupakan arahan dan taujih langsung Allah swt kepada Rasul-Nya Muhammad saw dan orang-orang yang beriman bersama beliau saat mereka berada di Makkah dalam menghadapi kebodohan dan kesesatan orang-orang jahiliyah di Makkah pada periode awal perkembangan Islam.

Berdasarkan tematisasi ayat yang berbicara tentang akhlak mema’afkan, maka ayat yang mengandung perintah mema’afkan ternyata ditujukan khusus untuk Rasulullah swt sebagai teladan dalam sifat ini.

Dalam surah Al-Baqarah: 109 misalnya, Allah swt memerintahkan Nabi Muhammad saw agar tetap menjunjung tinggi akhlak mema’afkan kepada setiap yang beliau temui dalam perjalanan dakwahnya. Allah swt berfirman, “Maka ma’afkanlah dan biarkanlah mereka, sampai Allah mendatangkan perintah-Nya Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu”.

Bahkan dalam surah Ali Imran: 159, Allah menggambarkan rahasia sukses dakwah Rasulullah saw yang dianugerahi nikmat yang teragung dari Allah swt yaitu nikmat senantiasa bersikap lemah lembut, lapang dada dan mema’afkan terhadap perilaku kasar orang lain , “Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu ma’afkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya”.

Secara redaksional, perintah mema’afkan dalam ayat Makarimil Akhlak di atas bersifat umum dalam segala bentuknya. Ibnu ‘Asyur menyimpulkan hal tersebut berdasarkan analisa bahasa pada kata “Al-Afwu” yang merupakan lafadz umum dalam bentuk “ta’riful jinsi” (keumuman dalam jenis dan bentuk mema’afkan). Mema’afkan disini bisa diartikan sebagai sikap berlapang dada, tidak membalas prilaku buruk orang, bahkan mendoakan kebaikan untuk mereka. Namun tetap keumuman Al-Afwu disini tidak mutlak dalam setiap keadaan dan setiap waktu, seperti terhadap orang yang membunuh sesama muslim dengan sengaja tanpa alasan yang benar, atau terhadap orang yang melanggar aturan Allah swt secara terang-terangan berdasarkan nash Al-Qur’an dan hadits yang mengecualikan keumuman tersebut.

Demi keutamaan dan keagungan kandungan ayat diatas, Rasulullah saw menjelaskannya sendiri dalam bentuk tafsir nabawi yang tersebut dalam musnad Imam Ahmad dari Uqbah bin Amir, bahwa Rasulullah saw pernah memberitahukan kepadanya tentang kemuliaan akhlak penghuni dunia. Rasulullah saw berpesan: “Hendaklah kamu menghubungkan tali silaturahim dengan orang yang justru berusaha memutuskannya, memberi kepada orang yang selalu berusaha menghalangi kebaikan itu datang kepadamu, serta bersedia mema’afkan terhadap orang yang mendzalimimu” .

Penafsiran Rasulullah saw terhadap ayat diatas sangat jelas korelasinya. Seseorang yang menghubungkan silaturahim kepada orang yang memutuskannya berarti ia telah mema’afkan. Seseorang yang memberi kepada orang yang mengharamkan pemberian berarti ia telah datang kepadanya dengan sesuatu yang ma’ruf. Serta seseorang yang memaafkan kepada orang yang telah berbuat aniaya berarti ia telah berpaling dari orang-orang yang jahil.

Bahkan secara aplikatif, perintah ayat ini mampu membendung emosi Umar bin Khattab saat mendengar kritikan pedas Uyainah bin Hishn atas kepemimpinan Umar. Uyainah berkata kepada Umar, “Wahai Ibnu Khattab, sesungguhnya engkau tidak pernah memberi kebaikan kepada kami dan tidak pernah memutuskan perkara kami dengan adil”. Melihat reaksi kemarahan Umar yang hendak memukul Uyainah, Al-Hurr bin Qays yang mendampingi saudaranya Uyainah mengingatkan umar dengan ayat Makarimil Akhlak, “Ingatlah wahai Umar, Allah telah memerintahkan nabi-Nya agar mampu menahan amarah dan mema’afkan orang lain. Sungguh tindakan engkau termasuk prilaku orang-orang jahil”. Kemudian Al-Hurr membacakan ayat ini. Seketika Umar terdiam merenungkan ayat yang disampaikan oleh saudaranya. Dan semenjak peristiwa ini, Umar sangat mudah tersentuh dengan ayat-ayat Al-Qur’an yang menegur tindakan atau prilakunya yang kurang terpuji. (Hadits riwayat Bukhari dan Muslim dari Ibnu Abbas).

Sungguh dalam keseharian kita, di sekeliling kita, tipologi orang-orang jahil, orang-orang yang mengabaikan aturan, norma dan nilai-nilai kebaikan Islam akan sering kita temui. Jika sikap yang kita tunjukkan kepada mereka juga mengabaikan aturan Allah swt, maka bisa jadi kita memang termasuk kelompok orang-orang jahil seperti mereka. Namun kita berharap, mudah-mudahan nilai spritualitas dan moralitas yang telah tertanam selama proses madrasah Ramadhan masih tetap membekas dan mewarnai sikap dan prilaku kehidupan kita, sehingga tampilan akhlak yang mulia senantiasa menyertai ucapan, sikap dan tindakan kita terhadap sesama, untuk kebaikan bersama umat. Allahu A’lam.


Sekiranya anda berminat untuk membaca artikel yang berkaitan, bolehlah melawat web page ini : http://www.dakwatuna.com/index.php/category/tazkiyatun-nafs/

My TASKA..

Thanks to Chik for choosing my Taska as her experimental item for her Diploma project. It's been quite sometime when these photos were taken by her.. In fact, almost 2 months ago. I always forgot to upload the photos here, just for those whose been asking about the Taska..

Sunday, 23 December 2007

sahabatku..

'wanita solehah ibarat gagak putih di tengah-tengah kumpulan gagak hitam dan terlalu sukar untuk kita mencarinya.. (hadith Nabi saw). Tazkiyatunnafsi agar ujub sirna, takabbur lebur, riya' terkubur, marah disimbahi maaf.'

'Hubungan kita akan sentiasa diuji keikhlasannya oleh Allah Ta'ala. Satu hari nanti, setiap detik yang pahit akan berlalu. Setiap perkara ada penghujungnya. Kita sering tertipu dengan usia muda walau mati sentiasa mengintai dan membisikkan 'bertaubatlah selagi nyawa dikandung badan'.

'Ukhti, terus dan terus melangkah, walaupun mengheret kaki yang parah kerana fisabilillah penuh onak dan duri. Cinta dan setia manusia pada kita bermusim dan juga selagi kita dapat mencurahkan bakti. tapi cinta dan setia tuhan tiada mula dan hujung. Itulah Pengasihnya Allah. Selagi hatimu cintaNya dan setia padaNya, dunia tunduk padamu.'

Rasul saw telah bersabda,'akan dikabulkan (doa) seseorang selama dia tidak terburu-buru, sehingga dia mengatakan: Aku sudah berdoa tetapi tidak dikabulkan bagiku.'

These are all quotations send to me thro sms by a very2 dear friend, not just a normal friend.. She has been around my life since i went to the UK. We considered ourselves to be sisters.. infact too close, even closer than my own blood related sister. She knows me too well, almost all my happiness, almost all my fears and almost all my sadness.. we share together.

We share the same birthdate, just differed by 3 years. My life seems to follow her fate, too close infact.. sometimes i wonder why?

Ya Allah, jadikanlah kami orang2 yang mencintai orang2 yang mencintaiMu.. kukuhkanlah ukhuwwah dikalangan kami dan semuga kami Engkau tempatkan bersama dengan orang2 yang mencintaiMu dan Engkau cintai..

Wednesday, 19 December 2007

Selamat Menyambut Aidil Adha




Rindu.. itulah perasaannya setiap kali menjelang Aidil Adha. Tempat yang menjadi tumpuan seluruh umat Islam setiap kali datangnya 10 Zulhijjah. Itulah rumahNya yang disebutkan sebagai Baitul 'Atiq di dalam Al Quran.

Kenangan berjemaah bersama suami tercinta dan beberapa orang sahabat seIslam mengerjakan rukun Islam yang ke5, merupakan peristiwa yang tidak akan dilupakan, malah akan sentiasa tertanam di dalam ingatan.

Semuga jemaah Haji tahun ini mendapat Haji Mabrur sebagai hadiah yang paling istimewa dalam hidup mereka.

Tuesday, 18 December 2007

Postnatal Depression

Excerpts From The Royal College of Psychiatrists:

About this leaflet
This leaflet is for anyone who suffers from postnatal depression (PND for short). We hope it will also be helpful to family and friends, and to anyone who wants to know more about this problem. The leaflet describes what it's like to have PND, ways of helping yourself and some of the treatments available. There are references to research information and suggestions for further reading and help.

What is PND?
Postnatal Depression is what happens when you become depressed after having a baby. There may be an obvious reason, but often there is none. It can be particularly distressing when you have looked forward to having your baby through the months of pregnancy. You may feel guilty for feeling like this, or even feel that you can't cope with being a mother. It can last for weeks or several months. Mild PND can be helped by increased support from family and friends, more severe PND will need help from your GP, health visitor or, in some cases, mental health professionals.

How common is it?
Around 1 in every 10 women has PND after having a baby. Without treatment it can last for months, or rarely years.

What does it feel like to have PND?
Depressed
You feel low, unhappy and wretched for much or all of the time. You may feel worse at particular times of the day, like mornings or evenings. Occasional good days give you hope but they are followed by bad days which make you despair.

Irritable
You may get irritable with other children, occasionally, with your baby, but most often with your partner. He or she may well not understand what is happening.

Tired
All new mothers get pretty weary, but depression can make you feel so utterly exhausted that you feel physically ill.

Sleepless
Even though you are tired, you can't fall asleep. You wake at the crack of dawn, even if your partner has fed the baby overnight.

Not hungry
You lose your appetite and forget to eat, which can make you feel irritable and run down. Some people eat for comfort and then feel bad about putting on weight.

Unable to enjoy anything
You find that you can't enjoy or be interested in anything.

Sex
Your partner may want the comfort and intimacy of sex again – but you're just not interested. Of course, there are other reasons to lose interest in sex after having a baby - it may be painful, you may be too tired, or you may be just trying to adjust to the new situation - but PND will take away any desire or enthusiasm. If your partner does not understand this, they may feel rejected.

Unable to cope
PND can make you feel that you have no time, can't do anything well, and that you can't do anything about it. You may find it hard to organise a routine with your baby.

Guilty
Depression changes your thinking and makes you see things negatively. You may feel guilty, useless or that you are responsible for feeling like this.

Anxious
You may worry so much that your baby might scream, or choke, or be harmed in some way that you are afraid to be alone with him or her. Instead of feeling close to your baby, you may feel detached. You can't work out what your baby is feeling, or what your baby needs.

Even if you have strong loving feelings for your baby, you can still feel anxious. Most new mothers worry about their baby’s health, but PND can make this overwhelming. You may worry:
That you might lose your baby through an infection, mishandling, faulty development or a 'cot death'
About 'snuffles', or how much weight your baby is putting on
If your baby is crying or is too quiet, or if they have stopped breathing
That you might harm your baby
About your own health

You may find that you need reassurance all the time from your partner, the health visitor, the GP, your family or a neighbour. You may feel panicky - your pulse races, your heart thumps and you may feel that you have heart disease or are on the brink of a stroke. You may wonder if you have some dreadful illness, or if you will ever have any energy again. The fear of being left alone with all this can cause even the most capable person to cling desperately to their partner, not wanting to be left alone.

Other mental health problems around childbirth
Depression in pregnancy
This is more common than people think and can be helped in much the same way as postnatal depression.

Puerperal psychosis
This is a serious condition that affects around 1 in 500 women and starts within days or weeks of childbirth. It can develop in a few hours and can be life-threatening, so needs urgent treatment. Other people will usually notice it first. You start to say strange things and become excitable and unpredictable. You may have rapid mood swings, strange or bizarre beliefs and may hear voices. This always needs medical help and support. You may have to go into hospital, but your baby should go with you.

It is more likely to happen if you, or someone in your family has had PND, or bipolar disprder (manic depression). Let your doctor or midwife know about this so you can have treatment to reduce the risk of it happening. Although puerperal psychosis is a serious condition, full recovery is possible with the proper treatment.

Doesn't everybody get depressed after having a baby?
No. About half of new mothers will feel a bit weepy, flat and unsure of themselves on the third or fourth day after having a baby. This is known as the 'baby blues', and it passes after a few days.

When does PND happen?
Most cases of PND start within a month of giving birth, but it can start up to six months later.

What causes PND?
We don't know enough to be sure who will or won't get it. There is probably no single reason, but a number of different stresses may add up to cause it. You are more likely to have PND if you:
have had depression (especially PND) before
do not have a supportive partner
have a premature or sick baby
lost your own mother when you were a child
have had several recent life stresses - bereavement, unemployment, housing or money problems

Even so, PND can start for no obvious reason, without any of these stresses. And having these problems does not mean that you will definitely have PND.

What about hormones?
Levels of oestrogen, progesterone (and other hormones to do with conception and birth) drop suddenly after the baby is born. It's not clear exactly how they affect your mood and emotions. No real differences have been found between women who do and do not get PND, and research does not suggest that this is a major reason for depression. Hormone changes may be more important in the baby blues and puerperal psychosis.

Do women with PND harm their babies?
Depressed mothers often worry that they might do this, but it is rare. Occasionally, through utter tiredness and desperation, you might feel like hitting or shaking your baby. Many mothers (and fathers) occasionally feel like this, not just those with PND. In spite of having these feelings at times, most mothers never act on them. The problem is more likely to be a crippling worry that you might harm your baby. If you do feel like this, tell someone. Your health visitor or doctor will be able to help.

Women with special needs
Mothers who have a mental illness or a physical or learning disability, do face extra difficulties. Professionals should try to make sure that they get the help and support they need to stay well and look after their baby.

What can be done?
The first thing is to recognise the depression for what it is – and not to dismiss it as the 'baby blues'.

You may not realise what is wrong, or feel ashamed to admit that you are less than thrilled by being a mother. You may worry that, if you do, your baby may be taken away – but your doctor, health visitor or midwife are most concerned with helping you get better so you can enjoy and care for your baby at home.

People are now more aware of depression in general, so PND shouldn't be missed so often. A questionnaire, such as the Edinburgh Postnatal Depression Scale, can be used to help health visitors and GPs to spot PND.

Self-help
We don't yet know enough about PND to prevent it in the first place, but certain principles make sense:

During pregnancy:
DON'T try to be 'superwoman'. Try to do less and make sure that you don't get over-tired. If you are working, make sure you get regular meals and put your feet up in the lunch hour.
DON'T move house (if you can help it!) while you are pregnant or until the baby is six months old.
DO make friends with other women or couples who are expecting or have just had a baby; among other things, this could lead to baby-sitting arrangements.
DO find someone you can talk to. If you don't have a close friend you can turn to, the National Childbirth Trust or MAMA - their local groups are very supportive both before and after childbirth (see page 17).
DO go to antenatal classes - and take your partner with you.
DO keep in touch with your GP and your health visitor if you have suffered PND before. Any signs of PND can be recognised early.

After the baby has arrived:
DO tell someone about how you feel. Many other women have gone through the same experience. If you don't feel you can talk to your family or friends, talk to your health visitor or GP. They will know that these feelings are common and will be able to help.
DO take every opportunity to get your head down. See if you can cat-nap. Your partner can give the baby a bottle-feed at night. If you like, you can use your own expressed breast milk for this.
DO eat well. Healthy foods like salads, fresh vegetables, fruit, fruit juices, milk and cereals are all nice, packed with vitamins and don't need much cooking.
DO find time to have fun with your partner. Try to find a baby-sitter and get out together for a meal, a show or to see friends.
DO let yourself and your partner be intimate if you can: at least kiss and cuddle, stroke and fondle. This will comfort you both and lead to the return of full sexual feelings sooner. Don't feel guilty if this takes some time.
DON'T blame yourself or your partner: life is tough at this time, and tiredness and irritability on both sides can lead to quarrels. 'Having a go' at each other will weaken your relationship when it needs to be at its strongest.
Don't be frightened by the diagnosis. You know what is wrong, that many others have had the same experience and that you will get better in time. Your partner, friends or family can be more helpful and understanding if they know what the problem is.

Ways for other people to help
Don't be shocked or disappointed if your wife, partner, sister or girlfriend confesses that she has felt awful since the birth of her baby. Take the time to listen and make sure that she gets the support and help she needs.
Try not to be shocked or disappointed by a diagnosis of PND - it is common and can be effectively helped.
Do all you can to help with the practical things that need to be done, while your partner does not feel up to doing them - shopping, feeding and changing the baby, or housework.
Make sure that you are clear about what is happening. Get advice on how to help, especially if you are the mother's partner. Make sure that you have some support yourself. If this is a first baby, you may feel pushed to one side, both by the baby and by your partner's needs. Try not to feel resentful. Your partner needs your support and encouragement. Practical help with the baby, sympathetic listening, patience, affection and being positive will go a long way. Your partner will appreciate this even when the depression is over.

Getting Help
Doctors and nurses should regularly ask about the mental health of mothers to be. So, they may ask three questions:
During the last month, have you been bothered by feeling down, depressed or hopeless?
During the last month, have you been bothered by having little interest in pleasure or in doing things?
Is this something you feel you need or want help with?

Want to know more? Read on..
http://www.rcpsych.ac.uk/mentalhealthinformation/mentalhealthproblems/postnatalmentalhealth/postnataldepression.aspx

Menjelang wukuf



Menurut beritanya, akan berhari raya Qurbanlah segala penduduk negara Malaysia pada 20hb November. Bererti hari wukuf menurut negara Malaysia, mereka yang mengerjakan haji akan berwukuf di Arafah pada 19hb November..

Monday, 17 December 2007

Artikel dari emel


Dapat artikel ni dari seorang sahabat alumni. Minta maaf saya tak tahu dari mana sumbernya tapi saya rasa tak salah untuk berkongsi dengan pengunjung blog saya.. Selamat membaca!!

Kak Nuri: Penyemarak Kebangkitan Muslimat

Posted on Saturday, December 15 @ 19:50:03 MYT by SongkokPutih

Oleh HJ NASRUDIN HASSAN


Seingat saya, sejak saya menyertai PAS pada tahun 1985 inilah kali pertama Ketua Dewan Muslimat PAS ditangkap atas "kesalahan" berniat untuk memasuki parlimen ( Dewan Rakyat ).


Apakah ini petanda bahawa Muslimat telah mula meletakkan diri mereka di rel utama yang melandasi perjuangan suci ini ? Ya ! saya merasakan demikian. Tambahan pula, peristiwa tangkapan Ustazah Nuridah itu berlaku dihadapan mata saya. Saya dapat melihat bagaimana ketabahan dan ketenangan beliau menghadapi situasi ini.


Lebih menarik , turut tertangkap bersama Ustazah Nuridah ialah Dr. Lo' Lo' yang pastinya figure ini dikenali umum sebagai seorang tokoh Muslimat yang gigih dan cekal .


Semasa kami "terkurung" di IPK KL , saya terus mengikuti perkembangan yang berlaku di luar dan seorang sahabat , akhi Fadhil Shafie tak jemu - jemu melaporkan apa yang sedang berlaku di pintu masuk IPK KL .


Antara laporan yang saya terima , ialah bagaimana perkarangan IPK telah dikuasai oleh "tentera" Muslimat yang di ketuai oleh Dr. Mariah ( AJK PAS Pusat ) , Ustazah Wan Hasrina ( Timbalan Ketua Dewan Muslimat ) dan Aiman Athirah al Jundi ( Setiausaha Dewan Muslimat ) .


Suara pemuda atau muslimin yang biasanya lantang dipentas demontrasi jelas tenggelam di bawah laungan semangat para Muslimat yang berkumpul di depan IPK pada waktu itu .


Sehingga ada seorang pemuda yang turut serta dalam himpunan di perkarangan IPK tersebut memberitahu saya , bagaimana situasi itu benar - benar dikuasai Muslimat . Muslimat berbalas hujjah dengan pihak PDRM sehingga menimbulkan suasana panas dan tegang ekoran pihak PDRM enggan menunaikan tuntutan mereka agar membebaskan kami yang sedang ditahan pada waktu itu .


Amaran demi amaran dikeluarkan oleh PDRM supaya mereka bersurai , langsung tidak menggentarkan semangat para mujahidah yang terus lantang melaungkan slogan bebaskan tahanan !


Sehinggalah seorang pejuang tua yang istiqamah , malah tidak pernah mengenal erti kalah hadhir bagi menampakkan kembali penguasaan sang muslimin dalam satu - satu perhimpunan . Orang tua berjiwa kental yang saya maksudkan ialah Pak Cik Amjal .


Semarak perjuangan amal Islami berbekal semangat dan kesedaran menuntut hak terus marak sehingga saya sendiri mendengar suara amaran PDRM melalui corong speaker meminta mereka bersurai dalam masa 5 minit sebelum mereka diambil tindakan dan ditangkap .


Ternyata amaran itu sekali lagi tidak memberi kesan kepada mereka selagi ketua mereka Ustazah Nuridah , Dr. Lo' Lo' dan semua tahanan belum dibebaskan . Keadaan kian tegang sehinggalah kehadhiran Yb Salahudin Ayub ( Ketua DPP Pusat ) menenangkan keadaan dan bersedia utk mengambil tangungjawab bagi melanjutkan usaha membebaskan tahanan .


Apa yang ingin saya nukilkan di sini ialah kebangkitan Muslimat yang sebelum ini dilihat secara umumnya tidak bernada dan berwajah sebagaimana yang disaksikan hari ini , adalah satu kebangkitan yang sangat membanggakan .


Nyata kini mereka juga sememangnya berani berhadapan dengan kuasa yang angkuh dan zalim demi memperjuangkan Islam . Apa yang cukup membuatkan hati saya tersentuh , mereka juga sanggup mengambil risiko demi perjuangan ini dan ianya mengatasi kepentingan peribadi dan kepentingan duniawi .


Kalau yang ditangkap hanya seorang lelaki atau pemuda , itu tidaklah menghairankan saya dalam perjuangan kita di Malaysia ini. Tetapi apabila seorang Muslimat yang juga ibu kepada anak yang ramai dan masih memerlukan belaiannya , ini sangat menyentuh hati saya .


Ustazah Nuridah atau lebih senang saya panggil Kak Nuri , kini sering menasihati para muslimat anak buahnya agar tidak gentar dengan ugutan polis atau pihak musuh untuk memastikan agenda perjuangan Islam yang kita dokong ini terus dilangsungkan dengan jayanya.


Malah , sewaktu Kak Nuri memberi statement kepada pihak polis , dengan tegas Kak Nuri menyatakan bahawa saya tidak bersetuju saya ditangkap kerana saya adalah seorang rakyat yang baik dan berjuang demi kepentingan agama , bangsa dan tanahair .


Akhirnya , apa yang ingin saya kongsi dengan semua pencinta agama , khasnya Muslimat terhadap apa yang berlaku sewaktu kami dalam tahanan di IPK baru - baru ini , cukup menjanjikan sinar buat perjuangan khasnya melalui sayap kirinya .


Sebagaimana umum mengatahui , muslimat yang tertangkap hari itu ialah Kak Nuri dan Dr. Lo' Lo' . Sedari awal mereka turun ke parlimen hinggalah detik kami dibebaskan , kak Nuri dan Dr' Lo' Lo' kelihatan sangat ceria , tenang dan mesra .


Saya melihat mereka bagai satu regu yang cukup mantap dengan gabungan segala kemahiran dan kebolehan yang dimiliki oleh mereka untuk terus memimpin Muslimat meredah belantara perjuangan ini .


Sementara diluar bangunan IPK pula , Ustaz Wan Hasrina atau lebih mesra saya panggil Kak Wan bergandingan pula dengan Dr. Mariah .


Saya antara yang sangat memahami bagaimana Dewan Muslimat terpaksa melalui hari - hari yang sukar mengorak rentak dan mencari sentuhan dalam mendepani pelbagai halangan dan rintangan ( tahaddiyat ) sebelum ini , kini bagaikan telah menemui ramuan membentuk regu kepimpinan yang mantap dan digeruni musuh .


Ya ! Gandingan Kak Nuri , Kak Wan ( Ketua dan Timbalan Ketua DMP Pusat ) dan Dr. Lo' Lo' , Dr Mariah ( AJK PAS Pusat ) akan menjadi 2 regu dalam satu pasukan menyemarakkan kebangkitan muslimat .

Saturday, 15 December 2007

A nite to remember

Alhamdulilah, as the title suggested.. it was a nite to remember. Thanks to my dear husband who make the nite happened. As for the others in the team as well, congratulation to all Urusetia of Pameran Mukjizat Al Quran 2007. Chik, Azlina, Anees.. to name a few who spent time n energy to make it happened.
It was our 1st trip to this kind of event and guess what, it was one of the best things ever happened to us as a family. The kids enjoyed it and i'm sure our baby did as well..
Raihan made their appearance on the stage, in the hall which full with people both in the main hall and upstairs in the balcony. Not enough seat, the organizer brought some mat to seated the audiences.. The show was scheduled at 9 and we arrived with atuk while a group of young men were singing nasyid on the stage. Sorry, i don't know what the group's name.. The was dikir barat, 'karut'ed by a famous tukang karut in Kelantan, and even in Malaysia. Made show locally, nationally and even internationally.. Mat Zain was his name.. and i'm sure the Kelantanese knows him very well.





11:30pm We made our way home with a long queue of cars at the car park area.. It was a NITE TO REMEMBER

Friday, 14 December 2007

STRESS

As the title said, I’m so stress.. today, yesterday.. since when, I don’t know. May be if I were to trace this stress down the calendar, it may started last June. Eversince I found out about something which has been affecting me so deeply.. If I guessed it correctly, it will be described as HURT. But I always denied that. All this while I always told myself i didn't care and didn't bother. It doesn't affect me. I was OK, I just don't have to think about it. But when things happened, those denial cropped up.. Why should I cry over things if I didn't care, if I didn't bother..

I thought I have forgive and forget but I was wrong. So today, I just have to accept that I’m actually hurt in the incidence and simply denying the feeling means my emotional state won’t be stable forever.

So now, I decided to accept the feeling so that I can face it and try to overcome the feeling by being positive. The only problem is, I can’t do it alone. There is someone else who involve in the incidence and we need to do it together.

I know that the person is so busy at the moment, so it won’t be appropriate at this time. But I have to promise myself that I’ll deal with this later. For the sake of myself, my beloved around me and my relationship with other people, I have to promised myself. If not, small matter will become worse in split seconds, I’ll burst out over tiny matters and the worst thing, I get over it by hurting my children physically.

Sometime I feel like asking help from someone who doesn’t know me at all, so I won’t be judged base on past experiences.. a psychiatrist may be.. but it will sound so bad by people around who doesn’t understand, people will judge me as ‘orang gila’. If things get worse this few days, may be I should do just that, let what people will think of me..

SABAR itu mudah diucap, tapi amat payah untuk dilakukan..
Ya Allah, kurniakan hamba2mu kesabaran dalam melakukan ibadah kepadaMu..

Thursday, 13 December 2007

Pameran Mukjizat Al Quran di Balai Islam Lundang, Kota Bharu

Di petik dari http://darnur-alzahra.blogspot.com/


PAMERAN MUKJIZAT AL-QUR'AN 2007
Assalamualaikum untuk semua pengunjung yang dihormati,
Sedikit maklumat berkenaan satu program yang sangat menarik yang dianjurkan oleh Dar Nur al-Zahra' sempena musim cuti sekolah dan akhir tahun 2007 ini. Insya-Allah kita akan menganjurkan Pameran Mukjizat al-Qur'an seperti mana maklumat di bawah.

Tarikh: 11 - 16 Disember 2007
Tempat: Kompleks Islam (Balai Islam Lundang), Kota Bharu, Kelantan.
Masa: 10.00 pagi - 10.00 malam

TERBUKA untuk semua masyarakat Melayu, Cina, India dan sebagainya.
Masuk adalah PERCUMA.

TENTATIF PENUH

11/12/07 (Selasa)
10.00 pg: Pameran dibuka kepada orang ramai
3.00 ptg: Pertandingan Bercerita Kanak-Kanak

12/12/07 (Rabu)
10.00 pg/10.00 mlm: Pameran seperti biasa
10.00 pg: Pertandingan Mewarna Kanak-Kanak
3.00 ptg: Demonstrasi Menulis Khat & Jawi

13/12/07 (Khamis)
10.00 pg/10.00 mlm: Pameran seperti biasa
3.00 ptg: Majlis Perasmian oleh YAB Dato' Menteri Besar Kelantan
9.00 mlm: Forum 'Kamceng Dengan Al-Qur'an'Panelis:
1) Ustaz Mohd Nicholas Abdullah (bekas paderi Kristian)
2) Ustaz Saaibon (Pegawai JHEAIK)
3) Ustazah Siti Zailah Mohd Yusof (Tim. Pengarah HALAQAT)

14/12/07 (Jumaat)
10.00 pg/10.00 mlm: Pameran seperti biasa
10.00 pg: Bicara Ilmu 'Mengapa Saya Memeluk Islam?' oleh Pn. Nur Aisyah Chua
3.00 ptg: Pertandingan 'Islamic Board Game: Qur'an Challenge'
9.00 mlm: Konsert Islami bersama RAIHAN & Kumpulan Dikir Barat Jen Endoro

15/12/07 (Sabtu)
10.00 pg/10.00 mlm: Pameran seperti biasa
9.00 pg: Konvensyen Kebangsaan Penghayatan Al-Qur'an di Dewan Johor APIUM
Pembentang:
1. Dr Azman: Solat & Sains
2. Ustaz Adli (Teguh Iman Resources): Sains & Al-Qur'an Bercanggah atau Tidak
3. Dr. Danial Zainal Abidin: Quran Saintifik

10.00 pg - 5 ptg: Tayangan Filem dari Iran 'Baran', 'Colour of Paradise' dan 'Children of Heaven'
3.00 ptg: Pertandingan 'Qur'an Story Puzzles' untuk Prasekolah, Tahun 1 & 2

16/12/07 (Ahad)
10.00 pg/10.00 mlm: Pameran seperti biasa dan berakhir tanpa penutup.

Dengan itu kami dari Dar Nur al-Zahra' ingin menjemput semua kenalan dan pengunjung semua untuk turut serta di dalam aktiviti pameran ini. Semoga kita semua mendapat ganjaran dan ilmu yang berganda daripada program ini.

MontajMukjizat http://www.globalmediachannel.tv/play.php?vid=87
Dari HarakahDaily http://www.harakahdaily.net/bm/index.php/arkib-kelantan-darul-naim/pameran-mukjizat-al-quran-di-kota-bharu.html

Pameran mukjizat al Quran di Kota Bharu
Salmah Mat Husain Tue Dec 11, 07 7:17:33 pm MYT

KOTA BHARU, 11 Dis (Hrkh) - Pameran Mukjizat Al-Quran 2007 yang julung kali diadakan bermula hari ini sehingga 16 September ini mengetengahkan pelbagai kelebihan kitab suci itu.

Orang ramai termasuk pencinta Islam, penganalisis dan berbagai lagi golongan profesional berpeluang menyaksikan sendiri pameran itu yang diadakan di Balai Islam, Lundang.

Pengarah program, Dr Rosli Alaani Shekh Abdul Kader berkata, program anjuran perpustakaan Dar Nur Al-Zahra dengan kerjasama kerajaan negeri itu akan dirasmikan Menteri Besar, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat pada 13 Disember ini jam 3 petang.

Menurutnya pameran itu terbuka kepada semua lapisan masyarakat tanpa mengira bangsa, agama dan umur.

“Program ini dijangka mendapat sambutan terutama penglibatan pelbagai pihak yang mahir dalam bidang al Quran termasuk syarikat Teguh Iman Resources yang ditubuhkan anak murid Sheikh Abdul Majid Zandani.

“Selain itu, seorang lagi tokoh besar dan antara pengasas ilmu sains dan mukjizat al-Quran, Dr Danial Zainal Abidin, yang banyak menulis buku mengenai Quran dan sains terbabit sama,” ujarnya di sini.

Selain itu turut diadakan konsert nasyid dan dikir barat Islam bakal menampilkan kumpulan Raihan dan pendikir tersohor Kelantan, Jen Endoro.

Aktiviti lain termasuk pertandingan bercerita kanak-kanak, demontrasi menulis khat dan jawi serta bicara ilmu. - mj -->

Monday, 10 December 2007

Cinta is Love

Jumpa artikel menarik dalam http://intim.wordpress.com/. Muqaddimah artikel tu bunyinya macam ni

Siapalah yang tidak mahu cintanya sampai ke syurga. Pakar-pakar psikologi mendapati wanita yang mampu memberikan tumpuan penuh dan cemerlang dalam kerjaya ialah mereka yang stabil dalam hubungan cintanya terutamanya dalam rumah tangga. Betulkah begitu? Lihatlah ke dalam diri sendiri dan nilailah dengan jujur. Pakar psikologi adalah manusia biasa yang mungkin tersilap…..tetapi jika kajian mereka benar, perkara ini perlu diusahakan. Mampukah cinta menjangkau bahagia dari dunia hingga ke akhirat? Jawapannya ya, namun mana mungkin kita dapat memiliki sesuatu yang berharga secara percuma – jika percuma, sahlah ia ‘barang tiruan’ – bukan cinta murni yang sejati!

---> Dalam majalah PARENTTHINK yang dihadiahkan seorang sahabat sempena kelahiran Aleesya ada menyentuh tentang kelebihan kanak2 yang mempunyai EQ yang baik. Mereka ini dikatakan lebih berjaya daripada kanak2 yang mempunyai IQ yang tinggi di masa hadapan mereka. Mungkin benar kata pakar2 psikologi seperti petikan di atas.

Jiwa Perlukan CINTA
Rasa cinta adalah anugerah ALLAH kepada setiap manusia. Jiwa memerlukan cinta sebagaimana jasad perlukan makanan. Cinta ibarat api yang menjadi sumber tenaga kepada kehidupan. Ia menyinari manusia sebagaimana matahari menyinari alam. Dengan kekuatan cinta manusia sanggup dan mampu menempuh pelbagai rintangn – gunung sanggup didaki, lurah dituruni, lautan sanggup direnangi – semata-mata untuk memiliki cinta. ALLAH menghadiahkan perasaan cinta dalam keadaaan yang cukup murni. Namun jika kemurniannya tercemar, jadilah ia api yang membakar hangus – bukan lagi sebagai sumber kehidupan tetapi pemusnah yang menghancurkan, tidak lagi menyinari alam tetapi menjadikan alam hitam kelam seperti arang.


--->Kerana cinta manusia mampu lakukan segalanya.. ring a bell??
Nasi lemak buah bidara,
Daun selasih kulurutkan,
buang emak buang saudara,
kerna kekasih ku turutkan..

CINTA Murni Mampu ‘MERENTAS ALAM’
Kehidupan di dunia hanyalah sebahagian dari siri perjalanan yang panjang seorang manusia. Bermula dari alam roh, kita berpindah ke alam rahim sebagai janin yang berkembang sehingga dilahirkan ke dunia sebagai bayi. Kini kita berada di alam dunia – menghabiskan usia sehingga proses kematian membawa kita berpindah ke alam barzakh.Di barzakh kita menunggu sehingga kiamat untuk semua manusia dikumpulkan di alam mahsyar. Di mahsyar proses pengiraan amal berlaku membawa kepada perhentian terakhir kita – syurga atau neraka. Alam yang paling kritikal adalah alam dunia di mana kita diberi ‘kebebasan’ untuk ‘memilih’ jalan hidup. Di sinilah penentuan sama ada cinta yang dikurniakan ALLAH ini membahagiakan sehingga merentasi barzakh, mahsyar dan akhirnya ke syurga abadi di mana kemuncak kebahagian cinta akan dinikmati atau menuju neraka yang seksanya tiada batasan!


--->Bagi wanita islam, kepercayaan bahawa cinta suami isteri boleh membantu kehidupan Akhirat telah dibenarkan melalui hadis2 Rasulullah (selagi pasangan berpegang dengan syariat Islam).
Berminat untuk membaca seterusnya.. ?

PATUHI Peraturan Pencipta CINTA
Dia yang mencipta cinta telah mencipta juga ‘peraturan cinta’ demi untuk menjaga kemurnian cinta itu sendiri. Cinta yang mematuhi peraturan ini sahaja yang akan mampu merentas alam sehingga ke syurga. Malangnya peraturan ini kerap dialnggar oleh manusia yang sedang bercinta.
“Cinta apa namanya ini jika tidak ada dating, tidak ‘bergayut’ di telefon, tiada surat cinta yang membuai rasa, tiada sentuhan tangan dan tiada kerlingan dan senyuman yang mengandung nafsu?” Ada suara dari dalam diri kita mungkin merungut begini. Yakinlah tidak ada keindahan dan kebahagiaan dalam melanggar peraturan Tuhan.
Putus cinta, frust menonnggeng – fenomena cinta yang begitu popular di kalangan manusia adalah disebabkan cinta yang tercemar kemurniannya.
Banyak cinta bukan sahaja hancur sebelum mencecah alam perkahwinan malah membawa dendam yang membara. Inilah cinta terlarang – cinta yang tidak mampu merentas alam malah mati sebelum kematian manusia itu sendiri.



CINTA Terlarang Destinasinya Adalah NERAKA!
Rasa cinta tidak salah, tetapi kesalahan boleh berlaku sewaktu menjalinkan hubungan cinta. Di sinilah berlaku ‘cinta terlarang’ – cinta yang menfikan peraturan Tuhan. Ketika itu fitrah telah menjadi fitnah. Bila kehendak fitrah tidak disalurkan atau diisi mengikut peraturan maka akan berlakulah kekalutan dan kemusanahan. Cinta yang penciptaan asalnya bertujuan membahagiakan dan membantu meringankan bebanan hidup, menjadi beban paling berat dan penjara paling menyeksa.
Tuhan kerap terpinggir dalam hbungan cinta yang terlarang. Lebih-lebih lagi bila hukumnya dilanggar tanpa rasa bersalah tetapi dengan rasa manis dan megah, malah loyar buruk mengatakan ‘ALLAH kan Maha Pengampun?’. Tubuh kekasih dipegang walaupun jelas ALLAH mengharamkan sentuhan antara lelaki dan wanita yang bukan muhram.
Tergamak berdua-duaan di tempat sunyi walaupun sudah diperingatkan Nabi bahawa dalam keadaan begitu syaitan adalah orang yang ketiga. Bila bermula satu sentuhan, hampir mustahil untuk mundur ke belakang apabila nafsu dan syaitan sudah menguasai. Semuanya seolah-olah halal atas alasan cinta. Racun-racun berbisa yang memusnahkan fitrah cinta dianggap baja.
Akhirnya bebrbuahlah pohon cinta terlarang – pahit, masam, beracun dan memabukkan. Buah yang muncul dengan pelbagai label yang menjijikkan. Ketika itu hilanglah kemanisan cinta. Jika cinta begini yang diburu, tidak pelik jika cinta muncul dalam hidup dalam rupa monster yang menakutkan…kerana ia memberi pengalaman yang cukup menyakitkan. Lalu cuba salahkan orang lain yang ‘menabur janji kosong’, ‘manis kata di bibir mulut, tapi hati lain bicara’ – malah ada yang hingga tahap menyalahkan takdir kerana memisahkan ‘cinta suci’ antara dua insan. Cinta terlarang begini, bukan sahaja destinasinya neraka di akhirat malah neraka sepanjang perjalanan di dunia. Kemanisannya hanya dapat dirasai di titik permulaan!

Hukum CINTA dan Kasih Sayang Murni
Rasa cinta yang murni sangat inginkan kebahagiaan untuk yang dicintai. Dia tidak akan membiarkan orang yang dicintai terluka sedikitpun. Dia akan melakukan apa sahaja demi untuk kebahagiaan yang dicintai tanpa mengharapkan balasan. Hukum cinta ialah, beri dahulu pasti kita akan memetik hasilnya. Cinta paling murni dari ALLAH untuk hamba-Nya. Dia yang bersifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim memberi dan tersu memberi kepada Hambanya.
Hubungan cinta yang menuntut ‘penyerahan diri’ sebelum ikatan sah melalui akad nikah pastinya bukan cinta yang murni kerana ia bukan sahaja meminggirkan ALLAH yang mencipta cinta malah mengetepikan soal memertahankan maruah dan harga diri pasangan yang kononnya dicintai sepenuh hati!
Jika benar seorang lelaki mencintai seorang wanita dengan cinta murni, mana mungkin dia sanggup merobekkan kehormatan wanita. Seorang lelaki yang mencintai seorang wanita pastinya mahu melindunginya dari sebarang kerosakan. Dia tidak akan sanggup membakar kekasihnya walau dengan puntung rokok sekalipun, tetapi kenapa sanggup menempah api neraka dengan membiarkan sentuhan terlarang berlaku.

SYURGA – Destinasi Cinta Yang Mampu Merentas Alam!
Untuk memsatikan cinta yang kita jalin mampu merentas alam, hendaklah cinta kita itu didasarkan kepada cinta ALLAH…cinta yang kita berikan semata-mata kerana mengharapkan keredhaan ALLAH dan boleh menghampirkan diri kepadanya.
Cintailah sesiapapun tetapi pastikan cinta itu dapat memudahkan kita mencintai ALLAH. Sehubungan dengan itu, cinta antara lelaki dan wanita mestilah diniatkan untuk memiliki cinta ALLAH. Tapi bagaimana ya? Iringilah dengan niat untuk berkahwin kerana berkahwin itu lebih memudahkan seorang lelaki atau wanita menyempurnakan agamanya. Sabda Rasulullah SAW:
“Apabila seseorang itu berkahwin, sempurnalah separuh agamanya, tinggal lagi separuh untuk disempurnakannya.”Jangan sekali-kali bercinta sekadar bersuka-suka. Lebih buruk lagi janganlah ada niat-niat yang jahat dalam bercinta sama ada didorong oleh hasutan nafsu atau bujukan syaitan. Jika tidak ada niat untuk berkahwin, cinta sudah pasti bukan kerana ALLAH. Hakikatnya cinta itu adalah cinta terlarang yang akan membawa kemusnahan.

Mencintai ALLAH – Benteng Cinta Terlarang
Mematuhi syariat adalah benteng terkuat daripada terjebak ke dalam jurang cinta terlarang. Kekuatan dan kemampuan untuk mematuhi syariat pula hanya dapat dimiliki hati meletakkan Tuhan sebagai cinta Teragung. Hati yang mencintai hanya kerana ALLAH. Perasaan cinta adalah amanah dari ALLAH, maka pastikan ia hanya diberikan kepada yang akan sama-sama menjaga amanah ini. Maka pohonlah kekuatan dari ALLAH, Tuhan yang menciptakan cinta agar cinta yang kita jalinkan tidak membawa kita menjauhiNya dan sekaligus tidak membawa kita ke neraka….

DOA Mencintai ALLAH
“Ya Allah…Kurniakanlah untukku cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu serta cinta yang dapat mendekatkan aku kepada cintaMu.“Ya Allah…Segala pemberiaanMu yang aku sayangi, jadikanlah kekuatan bagiku untuk mencintaiMu. Segala yang engkau pisahkan dariku, sedangkan ia sangat aku sayangi, jadikanlah ia ruang untuk cintaMu dalam diriku.
“Ya Allah…Berikanlah kekuatan untuk mengutamakan cintaMu berbanding cintaku kepada keluarga,harta dan air dingin ketika dahaga.“Ya Allah….Berikanlah aku kekuatan untuk mencintaiMu, para malaikat, Nabi-nabiMu dan Hamba-hambaMu yang soleh.“Ya Allah….hidupkanlah hatiku dengan cintaMu dan jadikanlah aku hambaMu yang Engkau cintai.“Ya Allah….Berikanlah aku kekuatan untuk mencintaiMu sepenuh hatiku dan redha kepaMu dalam setiap usahaku….” AMIN
…..

Thursday, 6 December 2007

dah botak..



Alhamdulilah, at last baba got the time to do it.. Last nite baby got a new hair cut. You better take a look at her now, she's more cute than yesterday. Following the prophet's sunnah, newborn baby's head will be shaved and the hair will be weighed according to the price of silver. Then the parents will give out sadaqah based on it. Also a sunnah is naming the girl on the 7th day. It is also a sunnah to do Aqiqah, the slaughtered of either sheep or cow and to give out the meat to the poor. Usually, parents will invite family and friends to come over and enjoyed the cooked meat after the baby being shaved. All this occured because of one reason, to express happiness of the newcomers to the family and share it with others.
Thank you Allah for every ni'mat you granted on us, may we become more grateful and better muslim, ameen!
to all my beloved friends, check this out http://community.webshots.com/user/nikmatul75?vhost=community

Wednesday, 5 December 2007

Apa maksud Aleesya Ariana tu?


Berdasarkan nama2 perempuan yang terdapat di http://www.muslim-names.co.uk/ nama Aleesya tu maksudnya protected by god dan Ariana tu pulak maksudnya full of life. Sepertimana harapan ummi dan baba, semuga Aleesya Ariana Dr Rosliallani sentiasa di bawah rahmat Allah dan memberikan impak positif kepada persekitarannya, insya Allah.

Tuesday, 4 December 2007

Aleesya Arriana is a week today






Alhamdulilah, 27/11/2007 is going to be another date to remember. That early morning i wetted myself on the bed because the water broke. Went to Nisa' around 11:30, and being admitted to the ward since the cervix already dilated 1-2cm.


That evening, kak nani came to pay a visit but fortunately, she did assist the delivery. My husband arrived just in time my water broke totally for the delivery of the baby.. The baby made the show after the 3rd pushes. A sweet, little girl made entrance to this world.. 2.9 kgs, the lightest baby in the family. 3+ weeks early than due date. 6:46 pm with Dr roseliza's help. The 1st baby in Malaysia..


One of the sms i received after the delivery:

'Congratulations dpt baby, moga hubungan kekeluargaan tambah erat'

i'm sure every couple with a new baby will be hoping the same.. semuga Allah memberikan yang terbaik di dunia dan Akhirat, ameen!

Saturday, 24 November 2007

Spoiled brat children?


Malam tadi terjumpa satu artikel dari google semasa sedang mencari-cari jawapan kepada persoalan bagaimana menangani masalah budak lelaki berumur 8 tahun. Artikel berbahasa inggeris ini mencadangkan ibubapa menggunakan ujian 4 perkataan untuk mengenal pasti samada anak-anak kita adalah manja.



The Borba Four-Word Test of a Spoiled Kid


There are four words that typically describe spoiled children. How is your child doing?

NO. She can't handle the word. He expects to get what he wants and usually does. Take my Toy store test: Your child is walking down the toy aisle and wants a toy he doesn't need. You say "no". Can your kid handle "no" -- or does he beg, nag or have a tantrum to get his way?


ME. She is self-centered and thinks the world revolves around her. She thinks more of herself than about others. She feels entitled and expects special favors and generally succeeds in getting them. He watches TV. You do the housework. She doesn't like the dinner. You cook another meal just for her. He wants an extension on his homework assignment that he never got around to doing and expects the teacher to give it to him.


GIMME. He is more into getting than receiving, because he has so much and he just wants more. She's generally unappreciative and a bit greedy. You can't think of what to give her for the holidays because she already has everything. He requests things only by brand name. She bases her character on what she owns and wears instead of who she is. Do you feel more like an ATM machine than a parent?


NOW. He just can't wait and wants things ASAP. It's just plain easier to give in to this child than to postpone his request. She interrupts when you're on the phone and expects you to stop. And you do. She whines to get the cookie "now" -- and can't wait until after dinner.


Sedikit petikan yang saya ambil dari laman web tersebut. Bimbang juga.. dilihat dari 4 perkataan tersebut, anak lelaki yang berumur 8 tahun di rumah lulus ujian ini dengan cemerlang. Walaupun tidak di setiap saat dia begitu tapi di kebanyakan waktu baba tiada di rumah dan ummi pula terlalu letih untuk melayan kelakuan dan kehendak anak-anak, di waktu itulah dia lulus ujian ini.


Sebagai ibu kepada 5 orang anak, saya akui kelemahan saya memahami anak lelaki yang berumur 8 tahun yang merupakan anak kedua saya. Alhamdulilah, anak perempuan sulung saya lebih mudah dibentuk dan didekati berbanding dengan yang kedua. Dia sukar mengikut arahan dan lebih banyak hidup dalam dunia dia sendiri. Saya akui ketinggian IQnya yang menyebabkan dia telah dan saya pasti akan berjaya dalam bidang akademiknya. Tetapi saya bimbang akan sikap dan kelakuannya yang mana sebagai seorang ibu, saya gawal mengawalnya.

Saya akui tentunya terdapat perbezaan antara lelaki dan perempuan, dan saya terpaksa akui yang sebagai ibu yang begitu perihatin terhadap anak-anak, saya perlu memahami anak-anak saya luaran dan dalaman.

Tahniah saya ucapkan kepada penerima anugerah ibu mithali bagi peringkat kebangsaan yang mana telah membesarkan anak-anaknya seramai 17 (kalau tak silap saya, atau 15) orang. Begitu besar jasa yang dicurahkan oleh ibu tersebut dalam membesarkan anak-anak melalui kepayahan, dan Alhamdulilah mereka semua berjaya dalam bidang masing-masing. Kebanyakan dari anak-anaknya merupakan guru, dan ramai juga di antara mereka yang berpeluang melanjutkan pelajaran ke peringkat yang tinggi.

Alangkah kerdilnya rasa diri, anak baru 5 orang dan hendak dibandingkan saya dengan penerima anugerah tersebut amatlah jauh seperti langit dan bumi perbezaannya. Kesusahan dan kepayahannya membesarkan anak sehingga berjaya di dunia dan semuga cemerlang kehidupan Akhirat tentunya punya rahsia tersendiri.

Ya Allah, jadikan aku seorang ibu yang mithali dan dapat mendidik anak-anakku menjadoi insan yang berguna kepada agama, bangsa dan negara.. ameen!!

Tuesday, 13 November 2007

Today, Tuesday the 13

So many things happened since i last jot down my thoughts here.. Too many to mention, and too scary in fact. Anyway, first thing first..

Today is the 13th of November. One of the date that will always stick on my mind.. The masehi date of my most beloved human being on this world.. my HUSBAND's BIRTHDay. He's 33 yrs old today, counted by the sun..HAPPY BIRTHDAY love.. it's not enough. Not only words can describe, i bought a bouquet of 3 roses.. Took it to his office and actually lay it on his table, in front of him.. Only Allah knows how much i love the man who was infront of me at that moment..

Well, not enough of that.. i have to include the children as well. We planned a surprise party for the beloved dad.. I actually ordered a cheese cake from a friend, bought a whole chicken and marinated it, and decided to take the kids early from school today so that i can prepare the food at home, hopefully as a surprise..

To cut short the story, we had the surprise party.. and the kids enjoyed it. I hope the dad did as well.. Just wondering if there'll ever be next time for this kind of event. Only Allah knows the answer...

Wednesday, 7 November 2007

Pening..

Dalam Al Quran Allah ada sebut, tak semua benda yang kita nampak dan rasa baik untuk diri kita adalah baik untuk kita dan tak semua benda yang kita nampak atau rasa tak baik untuk diri kita adalah tidak baik untuk kita.
Kadang2 kita yakin niat kita baik dan benda yang kita nak buat pun baik, tapi kenapa Allah tak permudahkan jalan menuju kebaikan itu? Macam orang nak kawin la kan.. Benda baik tapi kadang-kadang tu banyaknya ujian sampaikan rasa macam pasangan kita itu bukan yang terbaik untuk kita.. sampai kita rasa tak nak teruskan perkahwinan. Itu baru nak kawin.. Orang yang dah kawin pulak, macam tu jugak. Kita pasang niat betul, nikah pun dah ikut saluran betul tapi ditengah jalan.. macam-macam ujian sampai kita rasa, betul ke apa yang kita buat. Betul ke pasangan kita itu yang terbaik untuk kita..
lepas tu teringat pulak ayat yang Allah kata, apakah kamu mengira kamu beriman sebelum datang ujian kepada kamu sebagaimana umat yang terdahulu diuji dengan berbagai2 ujian..
Betullah kan.. hidup ini penuh dengan ujian. Pulak tu kita di akhir zaman, fitnah yang berbagai dan terlalu banyak..
Ya Allah, berikan aku kekuatan menghadapi ujian2 mu.. Tetapkan aku di atas jalan Mu yang benar.. Aku sentiasa kalah dengan hawa nafsu dan keimanan yang tidak tetap, Kau bantulah aku ya Allah agar kekalahan itu dapat ku tebus dengan seribu kebaikan yang dapat memancing keredhaanMu..

Friday, 2 November 2007

thanks dear..

Bestnya pagi ni.. Lepas subuh tadi dok baring2 lagi atas katil. Kebetulan pulak hujan kat luar tu. Hmm.. nak gi pasar, tapi hujan. Akhirnya terlena semula.
Sedar-sedar dah pukul 9:30. Hujan dah pun berhenti.. Lapar, sedapnya kalau dapat makan roti canai. 'Nak roti canai...?' Hmm, malasnya nak keluar cari mamak.
Tak lama kemudian terdengar suara suami memanggil, 'Kakak, gi cari tepung..' Ada orang nak buat roti canai.. yeye!! bestnya. Dah lama tak makan roti canai doktor... Kakak pergi cari tepung di kedai tapi tak buka lagi. Suruh kakak tanya kak anees kat sebelah. Rupa2nya tepung untuk tambahan tepung yang telah diuli sedikit lembek.. Nasib baik kak anees bagi sebungkus tepung.
ALhamdulilah, kak anees sefamili dapat makan roti canai doktor lebih kurang 11 keping. Kami di rumah bersarapan roti canai doktor yang memang terkenak sedap dan enak seantero dunia, dari malayhsia hingga ke UK. All i can say is, thanks dear for the lovely roti canai.. Nasib baik ada sambal tumis yang kak anees bagi semalam.. SEDAPnya!
p/s amik gambar kat page google suggest.. nak royatnya, husband wat sedap dan cantik lagi dari gambar ni.. tapi sbb tak dok kamera nak amik gambar hok dia wat, terpaksa pinjam gambar ni bagi cantik sket entry ni.. huhuhu

Monday, 29 October 2007

Islam agama penyelesaian..

'..Pada hari ini telah aku sempurnakan agamamu untukmu, dan telah Aku cukupkan nikmatKu bagimu, dan telah Aku redhai Islam sebagai agamaMu..' Surah Al Maidah, ayat 3.

Sesungguhnya ayat ini menjadi bukti kesempurnaan agama islam yang suci yang telah diturunkan oleh Khaliq alam ini kepada makhluk yang serba kekurangan. Maka sebagai hamba yang dilantik sebagai khalifah di atas muka bumi ini, sewajibnya kita berpegang teguh kepada ayat ini.

Seperti sebuah peti TV yang diciptakan oleh manusia, setiap pembeli bagi setiap unit akan dibekalkan bersama buku panduan atau manual bagaimana untuk mengendalikan alat tersebut dengan baik dan betul. Sungguhpun demikian, masih ramai pembeli yang membawa balik alat tersebut tidak mengendahkan buku manual tersebut. Buku tersebut hanya ditinggalkan di dalam kotak setelah alat dikeluarkan. Lalu dipicit dan ditekan peti TV tersebut. Kalau hidup, gembiralah si pembeli, tuan kepada alat tersebut. Kalau tidak ada bunyi ataupun gambar, mulalah terkial2 si pembeli mencari manual untuk dibaca.

Begitu juga dalam kehidupan kita sebagai manusia hari ini. Adanya Al Quran menjadi panduan dan rujukan buat setiap perkara dalam kehidupan kita. Segalanya telah Allah sediakan panduan, mahukan yang lebih detail pula rujuklah kepada hadis dan sunnah Rasulullah saw. Sayangnya umat akhir zaman semakin jauh dari buku manual ini. Kebanyakkan memilih untuk tidak langsung membuat rujukan kepada manual tersebut. Sebahagian pula hanya menggunakan rujukan apabila timbul masalah. Sedangkan yang sepatutnya, seperti pembelian peti TV tadi, manual perlu dibaca sebelum berbuat apa2 kepada peti TV tersebut. Ini akan memberi gambaran yang jelas tentang apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan terhadap peti TV tersebut.

Ada pula manusia yang yakin akan kebenaran buku manual yang diturunkan oleh Khaliq alam ini. Sayangnya, separuh diambil dan separuh lagi ditinggalkan. Ada yang secara terang-terangan menolak sebahagian yang mereka tidak suka, seperti menolak perlaksanaan hudud yang telah disebutkan di dalam Alquran, dan menolak pemakaian tudung sebagai kewajipan kepada wanita muslim. Ada yang secara sembunyi2 menolak hukum Allah, seperti perintah Allah di dalam surah An nur ayat 31,'Katakanlah kepada wanita-wanita mukmin, tundukkanlah pandangan mereka dan peliharalah kemaluan mereka, yang demikian itu adalah lebih baik bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu semua kerjakan.(31) Dan Katakanlah juga kepada lelaki-lelaki mukmin tundukkanlah pandangan mereka…”

Sesungguhnya yang secara sembunyi2 menolak hukum Allah ini adalah lebih bahaya daripada mereka yang terang-terangan menolak hukum Allah. Pada zaman ultra moden yang sungguh mencabar, dengan kepesatan teknologi maklumat di merata tempat telah membawa perubahan kepada pemikiran dan perlakuan manusia hari ini. Ramai yang mengakui diri sebagai orang alim yang berilmu, mahu pula orang menggelar mereka dengan berbagai2 gelaran hanya untuk menunjukkan kepada manusia lain tentang kelebihan ilmu yang ada pada mereka. Tidak sedikit di antara orang yang digelar berilmu ini yang mahu mengamalkan ilmu yang mereka ada. Cukuplah dengan mengajarnya kepada orang lain, sedang diri sendiri merasa cukup hanya dengan ilmu yang dipunyai.

Rasululullah merupakan guru yang terbaik dikalangan guru2 yang ada. Baginda bukan sahaja mengajar dengan mulut dan perkataan, malah dengan perlakuan dan perbuatan. Gelaran the walking Al Quran amat tepat dengan apa yang dilakukan oleh baginda. Hari ini, kebanyakan kita punya ilmu yang hanya di simpan di dalam buku2. Apabila mahu digunakan barulah dilakukan rujukan, itupun tidak detail dan kadang2 tanpa cuba untuk membuat rujukan lanjutan. Cukuplah dengan sekadar yang ada.

Melihat kepada masalah sosial yang berlaku kepada masyarakat kita hari ini, kita hanya dapat menyelesaikannya dengan jalan kembali kepada fitrah manusia yang berkehendakkan hukum Allah. Dari masalah remaja seperti mat rempit, anak luar nikah, sumbang mahram, dadah hinggalah kepada masalah yang melibatkan orang atasan seperti rasuah dan salah guna kuasa, kesemuanya telah Allah gariskan langkah2 pencegahan dan pengawalan sehinggalah kepada penghukuman.

Ketika kerajaan Tony Blair mula2 menang mengalahkan parti Conservative, dia telah memperkenalkan satu polisi yang di kenali sebagai 'Back to Basic'. Kalau di analisa dasar yang cuba hendak dilaksanakan di United Kingdom pada ketika itu, ianya amat bertepatan dengan Islam.. iaitu kembali kepada fitrah. Masalah2 yang timbul hari ini adalah hasil dari ketidakmahuan manusia mengikut hukum fitrah ketentuan Ilahi.

Yang paling asas ialah menjaga tempat dimana letaknya iman dan kemahuan iaitulah seketul daging yang terdapat dalam diri manusia, yang mana telah disabdakan oleh Rasulullah saw, seandainya daging itu baik, baiklah seluruh anggota tubuh tetapi sekiranya sebaliknya, maka akan rosak binasalah seluruh tubuh. Itulah yang dinamakan HATI.

Kalau dianalisa masalah2 sosial hari ini, semuanya berpunca dari kegagalan manusia mendidik hati mereka sendiri. Ramai yang yakin akan adanya Allah, maka bersolatlah mereka 5 kali sehari. Tetapi masih ramai yang bersolat ini tidak menutup aurat, tidak menjaga pandangan, tidak malu2 berpegangan tangan dengan yang bukan mahram. Ini kerana hati tidak dihadirkan di dalam solat, makanya kesan solat yang Allah sebutkan dalam Al Quran yang dapat menjauhkan manusia dari berbuat mungkar tidak akan berjaya..

'Ya Allah, bantulah kami mendidik hati2 kami agar menjadi hati yang sejahtera. Berilah kami kekuatan dalam mendidik hati2 kami untuk menjauhi kemungkaran. Jadikanlah hati2 kami hati2 yang sentiasa mengingatiMu.. Satukanlah hati2 kami untuk memikul beban dakwahMu.. Ameen ya Rabbal Alamin.'

Saturday, 27 October 2007

Kawan..



Daripada Abu Musa al-Asy'ari, radiyallahu 'anhu, Nabi sallallahu 'alayhi wasallam bersabda:

"Perumpamaan seorang teman yang baik dan seorang teman yang buruk seperti pembawa minyak wangi dan buruh pengepam api. Dengan pembawa minyak wangi, mungkin dia akan beri engkau sebahagian (minyak wangi) daripadanya, atau mungkin engkau akan membeli minyak wangi daripadanya, atau engkau akan nikmati bau yang baik daripadanya. Adapun dengan buruh pengepam api, mungkin dia akan membakar pakaianmu (dengan percikan api yang dipamnya) atau engkau akan mendapat bau busuk daripadanya." [al-Bukhariy dan Muslim]


Puas mencari-cari di google hadis ini, Alhamdulilah akhirnya berhasil. Sungguh benarlah penyataan manusia pilihan Allah ini bahawa kawan yang baik akan menghasilkan diri kita yang baik seperti kawan tersebut. Begitulah juga sebaliknya.


Berkawan dengan alim, kita pasti terusik dengan ilmu yang ada padanya. Sekurang-kurangnya bila kita meminta nasihat, dia akan nasihati kita berdasarkan ilmu yang ada padanya. Jika tidak nasihat pun, perbualan antara kita dengan dia pastinya menatijahkan kebaikan sekiranya kawan kita berbual berdasarkan ilmu yang ada padanya. Persekitaran yang terbentuk hasil dari berkawan dengan orang yang alim ini pastilah bi'ah solehah. Alangkah seronoknya berada dalam bi'ah ini..


Tapi macamana pula kalau kawan yang disekeliling kita selalu mengajak kepada perbuatan mungkar? Percakapan lucah mahupun bercerita tentang perkara yang tiada faedahnya kepada Akhirat kita? Kalau menurut hadis ini, sudah pastilah perkara2 buruk tersebut akan mempengaruhi diri kita, mungkin kita tidak akan jadi seperti kawan2 yang jahat itu. Tetapi perlakuan mereka itu sedikit sebanyak memberi impak kepada perlakuan kita sendiri sekiranya setiap hari kita dihadapkan dengan keburukan kawan2 seperti itu.


Kalau kata kawan kita jenis yang suka minum arak, akan pasti suatu hari kita juga akan teruja untuk merasanya. Kalau pun kita tidak suka akan perangai mereka meminum arak, tetapi kita masih berkawan dengan mereka, tidak mustahil suatu hari kita akan turut merasa minuman haram itu. Setidak2nya orang lain yang melihat kita bersama2 peminum2 arak itu akan mengatakan kita adalah seperti mereka.


Makanya, berhatil-hatilah kita dalam memilih kawan. Memang tiada manusia yang ma'sum di muka bumi ini, tetapi sekiranya kawan2 yang kita pilih itu adalah yang berusaha menjaga akhlak mereka tidak kira samada semasa mereka bersendirian mahupun dalam kumpulan, maka mereka inilah yang sewajarnya kita jadikan kawan untuk bersama. Wallahu'alam.


Tuesday, 23 October 2007

Lepas citer raya, citer pilihanraya..

Alhamdulilah, semalam berkesempatan bertemu dengan seorang bekas pimpinan muslimat yang ku kira begitu komited dengan kerja2 amal islami. Biarpun kini dia bukanlah pimpinan, namun tokoh ini antara orang yang aku hormati berdasarkan ilmu dan pengalaman2 yang ada padanya.

Pada mulanya kami berjanji untuk bertemu di Hari Terbuka SUK, sekadar menemaninya bertemu dengan sahabat2 yang lain. Selepas perut diisi, kami berkesempatan berbicara dan bertukar2 pandangan di kediaman yang ditumpanginya. Kebanyakan bicara itu berkaitan dengan apa yang berlaku disekeliling kami, yang amat berkait dengan perbicaraan saudara kita di dalam artikelnya yang ku baca tengahari ini.


DARI http://www.harakahdaily.net/bm/index.php/arkib-menongkah-arus/tiada-kompromi-isu-isu-akhlak-dalam-kepemimpinan-pas.html

Tiada kompromi isu-isu akhlak dalam kepemimpinan PAS
Roslan Shahir Sat Oct 20, 07 10:34:50 am MYT

Setiap kali apabila sahaja diundang untuk memberikan ceramah atau kursus oleh mana-mana peringkat dalam parti, saya akan selalu tekankan betapa perbezaan utama, selain ideologi, antara PAS dan Umno adalah pada saf pimpinan yang dilahirkan.

Umno dan PAS melahirkan ramai pemimpin daripada pelbagai latar belakang, sama ada agama, profesional, separa profesional dan lain-lain. Tetapi kualiti pemimpin yang lahir, yang mungkin daripada kelompok yang sama, tetapi apabila terbit dari perut PAS, ia seharusnya berbeza daripada yang dilahirkan Umno.

Pemimpin PAS berdiri di tengah masyarakat sebagai pemimpin gerakan Islam. Pengharapan terhadap seorang pemimpin seumpama ini jauh berbeza dengan pemimpin yang dilahirkan untuk Umno atau mana-mana rakan komponan Umno dalam BN.

Sebagai pemimpin gerakan Islam sama ada daripada serendah-rendah peringkat di cawangan atau kawasan atau negeri, lebih-lebih lagi di pusat, sudah pastilah pertamanya akhlak pemimpin tadi perlu baik di luar dan dalam.

Tidak cukup dengan akhlak dan perwatakan yang baik, ia juga mestilah seorang pemimpin yang efektif dan efisyen. Tidak curi tulang, tidak menipu, apalagi rasuah dan tercebur dengan maksiat.

Sama ada ia seorang ulama atau profesional atau apa sekalipun, apabila diberi amanah ia akan patuh dan tidak khianat. Ia bekerja untuk parti dan masyarakat kerana Allah.
Sudah pastilah daripada pengalaman, kriteria-kriteria ini jika pun ada sedikit sebanyak dalam parti lain tetapi ia tidaklah begitu ditekankan sangat sebagaimana dalam PAS yang mewajibkan kehadirannya setiap detik dan masa, dan kegagalan memperlihatkannya bermakna pemimpin tadi telah gagal dan perlu berundur atau diundurkan.

Bukan atas populariti

Justeru, dalam parti lain, jika ada pemimpin yang kotor, yang hodoh atau yang tempang namun jika ia popular maka ia mungkin terus kekal kerana ia dinaikkan semata-mata atas popularitinya itu (tambahan yang naik dengan sogokan) dan tidak ada kena mengena dengan apa syarat dan keperluan syarak sekalipun.

Hasil daripada tingginya tuntutan syarak inilah, maka umpamanya dalam Tragedi Batu Burok baru-baru ini, apabila ada gambar individu yang sedang membakar bendera kebangsaan, Jalur Gemilang, satu tindakan yang biadap dan tidak patriotik itu maka terus sahaja dikeluarkan kenyataan agar pihak polis menyiasat dan mengesahkan gambar tersebut.

Jika perlu atas apa kesalahan sekalipun, maka mereka itu perlu diambil tindakan. Dan jika ia ahli PAS, sewajarnya ia juga diambil tindakan kerana tindakan itu jelas bertentangan dengan akhlak dan disiplin Islam.

Membakar bendera (negara sendiri), kata Presiden PAS, dalam temuramah dengan Reuters, bukan kerja orang PAS.

Baru-baru ini saya ditegur oleh seorang rakan berkenaan suatu artikel saya yang menonjolkan apa yang dikatakan Istana Zakaria Md Deros, di Pandamaran, Kelang (bukan dalam siri Menongkah Arus ini). Kata rakan tadi, ada orang PAS yang belum pun menjadi wakil rakyat tetapi telah memiliki istana yang tidak kurang juga besarnya sebagaimana Istana Zakaria itu.
Lalu saya berkata, jika ia dibina atas hasil yang bertentangan dengan syarak, maka sila dedahkan individu berkenaan, kerana ternyata jika benar, ia tidak layak untuk duduk dalam gerakan Islam PAS ini dan sewajarnya tidak dilindungi dan perlu diambil tindakan.

Islam tidak memberikan pengecualian atau kekebalan kepada mana-mana pihak, hatta sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. "jika anak kuFatimah yang mencuri akan kupotong tangannya."

Seorang rakan penulis yang lain pula mendedahkan dalam blognya berkenaan seorang wakil rakyat PAS yang dikatakan tidak menjalankan tugasnya sebagai seorang wakil rakyat, satu tuduhan yang berat.

Saya dapati jentera parti di kawasan berkenaan telah pun menjawab bagi pihak ADUN berkenaan bahawa tuduhan itu tidak benar, namun penulis tadi tetap bertegas dengan tuduhannya.

Dalam hal ini juga, siasatan perlu dibuat, benar atau tidak tuduhan itu, kerana ia serius. Jika benar, ADUN tadi wajib diambil tindakan oleh parti dan kerajaan negeri kerana itulah tuntutan Islam, tetapi jika tidak berasas, disiplin Islam menuntut penulis tadi meminta maaf, jika tidak dia pula wajar diambil tindakan.

Kepentingan akhlak

Ketegasan Islam terhadap akhlak dan moral pemimpinnya begitu jelas dan tidak boleh ditawar-menawar oleh sesiapa pun. Inilah yang telah menarik hati banyak pihak terhadap kepimpinan Islam sejak dari zaman Rasulullah, sehingga bila-bila.

PAS telah dan akan bangkit ke tengah masyarakat untuk menerangkan, dalam serba kekangan, bahawa jenis pemimpin yang akan lahir dari parti ini adalah yang baik dan berakhlak tinggi seumpama ini serta memiliki kemampuan memimpin masyarakat dan negara dengan berjaya dan cemerlang, bukan hanya di dunia tetapi lebih-lebih lagi dengan izin Allah di akhirat kelak.

Lantas parti dan jemaah berhak memastikan, yang cuma yang demikian sahaja kualitinya nanti bakal naik sama ada di peringkat cawangan, kawasan, negeri atau pusat, lebih-lebih lagi sebagai calon untuk dikemukakan kepada rakyat dalam pilihan raya nanti. Kerana hanya itulah sesungguhnya yang membezakan antara pemimpin kita dengan pemimpin yang lain.

Roslan Shahir bin Dato' Mohd Shahir adalah Setiausaha Akhbar kepada Presiden PAS

Saturday, 20 October 2007

Selamat Hari Raya

Hari ini sudah 8 Syawal. Tajuk yang kurang relevan, namun sangat penting dijadikan bahan sejarah di blog ini. Alhamdulilah, perjalanan ke JB dari KB pada hari Rabu, 28 Ramadhan berjalan dengan lancar. Tiada kesesakan yang menyesakkan dan perjalanan bermula pukul 1 tengahari berakhir di JB lebih kurang pukul 9 malam. Aku akui kebolehan suami yang memandu seperti Damon Hill itu sungguhpun menyeksakan mata memandang namun kecekapannya tiada siapa yang dapat menafikannya. Alhamdulilah sahaja yang mampu diucapkan apabila kereta berhenti di laman rumah mak abah.

29 Ramadhan
kami sekeluarga bersama mak ke rumah along di Pasir Gudang. Dia terpaksa bekerja sehingga esok. Diminta kami membawa isterinya membeli-belah untuk juadah hari raya. Seronok anak2 tak terkata dapat bertemu sepupu2 mereka. Abang meminta isteri dan anak2 mereka ke rumah mak untuk berbuka bersama. Mak dan abah seronok melihat cucu2 berkumpul bersama. Sanggup tidak makan dahulu semata2 mahu melayan sikenit2 itu. Hakim mahu tidur di rumah atuk, sementara kakak pula mahu tidur dengan Natasya. Kakak ikut along pulang ke pasir gudang. Malam itu sempat disaksikan penyimpan mohor besar raja2 membuat pengisytiharan hari raya di kaca TV.

30 Ramadhan
Ngah dan suami sampai dari KL lebih kurang 3 pagi. Kami pula hampir2 terbabas sahur. Alhamdulilah, anak2 sempat bersahur jadi tiada alasan untuk tidak berpuasa pada hari terakhir ramadhan. Banyak juga biskut raya mak ngah. Seperti tahun2 lalu, biskut tart tidak pernah ketinggalan.
Kami ke bandar JB untuk mencari bank Muamalat. Aduh.. pening melihat jalan2 di bandar. Sudah tidak seperti.. Namun Alhamdulilah, jalan tidak jammed dengan kereta. Kami memberanikan diri untuk mengelilingi bandar JB memandangkan keadaan tidak sesak. Berhenti di Komtar, sempat membelikan anak2 songkok dan baba pula dapat samping raya. Meneruskan perjalanan ke Giant yang tidak jauh dari rumah mak. Rupa2nya telefon suami ku cicir entah di mana. Ketentuan Allah, sekiranya telefon tercicir di mana2.. halalkan sahaja kerana peluang untuk bertemu semula adalah mustahil.
JB sudah jauh berubah. Di mana-mana jalanraya, seperti KL kalau tidak yakin tidak perlulah memandu kerana akan pasti sesat. Cuma yang baiknya, tidak ada tol seperti KL. Kalau tidak, selain duit minyak kerana sesat, tambah pula dengan duit bayaran tol pergi dan balik..

Alhamdulilah, rupanya adik2ku boleh pulang ke JB pagi ini. Sepatutnya mereka dijadualkan pulang pada petang raya, namun kehendak Allah atau mungkin juga doa mak dan abah supaya kami dapat berkumpul 5 beradik lebih awal dimakbulkan. Maka berbuka puasalah kami beramai2 seolah2 makan dipagi hari raya. Terpancar kegembiraan mak dan abah.. Yelah, selepas 14 tahun baru tahun ini kami dapat berkumpul 5 beradik bersama2. Alhamdulilah..

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu AKbar
La ila ha illaula huwallahu akbar
Allahu Akbar Wallillahil hamd.

Kedengaran takbir bergema.. tiada kesedihan, hanya kegembiraan.. Kerana itulah sepatutnya. Namun bagi mereka yang hatinya sentiasa mengharap pengampunan dan keredhaan Allah sudah pastinya bersedih dengan pemergian Ramadhan. Entahkan bertemu Ramadhan yang akan datang? Bulan yang penuh dengan rahmat dan kurnia Allah.. hanya Allah sahaja yang tahu..

Bersyukur dengan nikmat yang Allah beri. Bersyukur agar ditambahi lagi.. Allah sahaja tempat mengucapkan syukur sebagai tanda berterima kasih...

SELAMAT HARI RAYA kepada semua...