Tuesday 6 May 2008

Sambungan..

Respon ini sebenarnya respon kepada entri Saifulislam bertajuk Tanggungjawab Tanpa Cinta. Respon yang saya hantar ke sini sebelum ini adalah respon ke2, selepas respon ini. Baca dan hayati, semuga bermanfaat.


Salam ustaz dll,
Saya sebenarnya mulanya malas nak komen panjang lebar, sebab ianya mungkin menimbulkan reaksi kurang senang sesetengah pihak. Mengikut pengalaman saya sendiri, saya sebenarnya sudah membuat research berkenaan CINTA ini semasa saya berumur 17 tahun lagi, iaitu lebih 18 tahun yg lalu. Diwaktu saya akhir tingkatan 4, saya jadi bingung kerana masa itu rakan seumur saya sibuk mencari makwe (mencari cinta?), saya juga ada mencuba-cuba, tapi takde yg sebenarnya melekat dihati, cuma curiousity. Malah ajaran ala-ala Arqam / tabligh yg saya terima ketika berumur 13 tahun menjelaskan saya tentang keharaman "bercouple" ini ...

Tapi masalah yg. saya menjadikan confius ialah, saya melihat "cinta" ala-ala holywood dan bollywood hampir setiap hari di TV. Jadi, persoalannya, mungkinkah kita dapat mencari cinta tanpa "bercinta?"Komen saya yang pertama ialah, perkataan CINTA / LOVE itu sendiri ada banyak maksud dan lain dari satu bahasa ke satu bahasa. Di sini saya ingin tegaskan bahwa perkataan holywood (baca mat salleh/ europeanetc.)

LOVE = cinta

LOVE = sangat suka

LOVE = kasih

LOVE = sayang

LOVE = sangat meminati

Malah hubungan kelamin antara suami isteri bukannya SEX tetapi "Making Love". Jadi kalau mamat holywood mencari LOVE, yang dimaksudkan ialah hampir kesemua di atas atau.
Tetapi dlm bahasa melayu, CINTA itu setahu saya:

CINTA BERAHI = Lusty love

CINTA MONYET = puppy love

CINTA = teramat sayang / susah untuk berubah

CINTA = terlalu syok / zauq?


Oleh itu, ianya suatu yang jauh berbeza dari LOVE dalam ajaran mamat saleh / dan juga bible pegangan mereka, God is LOVE. Malah, kini wujud pula satu fahaman INDOwood seperti wujudnya cerita-cerita panggung seperti :

Apa ada dengan CINTA?

LOVE is CINTA

Heart

dan yg. terbaru = LOVE


Di sini saya rasa ada kekeliruan dikalangan umat melayu, khasnya seperti lagu
M. Nasir = Raikan CINTA.
Di sini M. Nasir menafsirkan CINTA = Al-Wadud

"Mari mawarkan raikan CINTA

Tanpa CintaNya kita tiada

Mawar cinta mawarku abadi

CINTA memilik segala jadi ...."


Bagi saya ini satu tafsiran YANG SALAH. Cinta bukanAl-Wadud, dan perkataan Mawaddah bukan CINTA. Bagi pendapat saya, mawaddah atau wadud itu ialah KASIH.

Orang melayu dahulu menamakan dua orang yang sedang asyik bercinta itu KEKASIH. KASIH itu "ada unsur" kasihan, tetapi juga ada unsur sayang, maka orang melayu dahulu mengatakan berkasih sayang dan bukan bercinta. Cinta itu biasanya ada konotasi "buruk" atau kurang sihat.
Maka itu, bagi saya yang dicari dalam rumahtangga ialah KASIH dan SAYANG, dan sekurang-kurangnya kena ada BELAS KASIHAN. Inilah pendapat saya PUNCA kekeliruan rumahtangga.

Yang dicari bukan CINTA, tetapi KASIH.
KASIH = Wadud, dan kalau ada pun CINTA = Sangat Suka /sayang = HUBBU, tetapi cinta ini ada unsur merbahaya.

Maka itu, bagi saya tidak timbul isu tanggungjawab tanpa kasih, kerana Tanggungjawab itulah TANDA KASIH. Malah isteri saya juga pernah mengajar muridnya, bahwa kadangkala, ada jenis lelaki yang hanya tahu menunjukkan perasaan LOVE = KASIH kepada isteri melalui TANGGUNGJAWAB, iaitu dengan menjaga anak, memandikan anak, tolong angkat barang, tolong pergi pasar etc.

Bagaimanakah bapa kita / ibu kita menunjukkan LOVE =KASIH kepada kita?
Itulah yang kita cari dalam keluarga, perasaan KASIH dan bukan CINTA. Bak kata lagu P. Ramlee

Berkorban apa saja

Harta ataupun nyawa

Itulah KASIH MESRA

Sejati dan mulia


Komen saya kedua = Kita tidak belajar berkenaan CINTA dalam tarbiyyah. Tapi ini isu controversi, jadi lain kali saja atau tak payah langsung bincang ....Sekadar ini dahulu.


Regards,

XXXXXX


PS- My wife sometimes called me, Hubby = My Husband =Habibi??

No comments: