Monday 1 October 2007

10 malam terakhir

Ya Allah, begitu cepat Ramadhan berlalu. Antara sedar atau tidak, rupanya ia hampir meninggalkan kita. Begitu cepat rasanya masa itu berlalu. Malam ini bermulalah trimester bulan yang mulia ini. Bulan di mana umat Islam yang sedar akan kelebihan bulan ini memulakan ekspedisi mencari malam yang agung, malam yang dijanjikan Allah mengandungi seribu kebaikan bagi sesiapa yang dipilih Allah berjaya mencarinya.

Sungguh benarlah, Ramadhan itu bulan ujian. Bulan yang sungguhpun dirantai syaithan yang biasa mengganggu anak adam seperti yang dinyatakan dalam Al Quran, namun hawa nafsu yang terdapat dalam diri setiap manusia itu jika tidak berjaya dikawal maka jadilah manusia menyerupai haiwan, atau mungkin juga lebih teruk dari itu.

Sesungguhnya Islam itu indah. Islam itu penyelesaian kepada masalah manusia. Tetapi kadang-kadang penafsiran yang berbeza terhadap kandungan Al Quran, yang merupakan manual kehidupan umat manusia menjadikah kehidupan manusia dalam kucar kacir. Masing-masing cuba menafsirkan sendiri dan mengira bahawa apa yang mereka lakukan itu adalah dari ajaran agama yang suci.

Diri yang kerdil ini sedar bahawa apalah ilmu yang ada di dada ini untuk dibawa sebagai bekalan menuju kehidupan yang abadi. Namun dengan ilmu yang sedikit yang dikurniakan Allah ini lah, harapnya dapat menjadikan diri insan terpilih yang mendapat sekelumit rahmat dan kasih Ilahi. Memang ku akui, jalan perjuangan itu penuh onak berduri. Bukannya mudah untuk sampai kepada redha Ilahi, tatapi jalan itu juga ramai yang melaluinya. Ya Allah, kurniakan hambamu ini sedikit kekuatan, sedikit kesabaran untuk dia melalui jalan menuji redhaMu. KasihMu kuharapkan Ya Allah, demi menempah tempat bersama2 hamba2 yang Engkau pilih berada di syurgaMu. Temukan aku dengan malam agung yang Engkau janjikan kepada hamba2 yang terpilih. Kasihanilah hambamu yang hina ini.. Ampunkanlah segala dosa2 yang telah dilakukan.. Kejutkanlah hambamu ini dari lamunan dan mimpi2 yang tidak berfaedah buat dirinya.. Semuga diri ini tergolong dalam golongan yang Engkau redhai.. Ameen!

No comments: