Saturday 20 October 2007

Selamat Hari Raya

Hari ini sudah 8 Syawal. Tajuk yang kurang relevan, namun sangat penting dijadikan bahan sejarah di blog ini. Alhamdulilah, perjalanan ke JB dari KB pada hari Rabu, 28 Ramadhan berjalan dengan lancar. Tiada kesesakan yang menyesakkan dan perjalanan bermula pukul 1 tengahari berakhir di JB lebih kurang pukul 9 malam. Aku akui kebolehan suami yang memandu seperti Damon Hill itu sungguhpun menyeksakan mata memandang namun kecekapannya tiada siapa yang dapat menafikannya. Alhamdulilah sahaja yang mampu diucapkan apabila kereta berhenti di laman rumah mak abah.

29 Ramadhan
kami sekeluarga bersama mak ke rumah along di Pasir Gudang. Dia terpaksa bekerja sehingga esok. Diminta kami membawa isterinya membeli-belah untuk juadah hari raya. Seronok anak2 tak terkata dapat bertemu sepupu2 mereka. Abang meminta isteri dan anak2 mereka ke rumah mak untuk berbuka bersama. Mak dan abah seronok melihat cucu2 berkumpul bersama. Sanggup tidak makan dahulu semata2 mahu melayan sikenit2 itu. Hakim mahu tidur di rumah atuk, sementara kakak pula mahu tidur dengan Natasya. Kakak ikut along pulang ke pasir gudang. Malam itu sempat disaksikan penyimpan mohor besar raja2 membuat pengisytiharan hari raya di kaca TV.

30 Ramadhan
Ngah dan suami sampai dari KL lebih kurang 3 pagi. Kami pula hampir2 terbabas sahur. Alhamdulilah, anak2 sempat bersahur jadi tiada alasan untuk tidak berpuasa pada hari terakhir ramadhan. Banyak juga biskut raya mak ngah. Seperti tahun2 lalu, biskut tart tidak pernah ketinggalan.
Kami ke bandar JB untuk mencari bank Muamalat. Aduh.. pening melihat jalan2 di bandar. Sudah tidak seperti.. Namun Alhamdulilah, jalan tidak jammed dengan kereta. Kami memberanikan diri untuk mengelilingi bandar JB memandangkan keadaan tidak sesak. Berhenti di Komtar, sempat membelikan anak2 songkok dan baba pula dapat samping raya. Meneruskan perjalanan ke Giant yang tidak jauh dari rumah mak. Rupa2nya telefon suami ku cicir entah di mana. Ketentuan Allah, sekiranya telefon tercicir di mana2.. halalkan sahaja kerana peluang untuk bertemu semula adalah mustahil.
JB sudah jauh berubah. Di mana-mana jalanraya, seperti KL kalau tidak yakin tidak perlulah memandu kerana akan pasti sesat. Cuma yang baiknya, tidak ada tol seperti KL. Kalau tidak, selain duit minyak kerana sesat, tambah pula dengan duit bayaran tol pergi dan balik..

Alhamdulilah, rupanya adik2ku boleh pulang ke JB pagi ini. Sepatutnya mereka dijadualkan pulang pada petang raya, namun kehendak Allah atau mungkin juga doa mak dan abah supaya kami dapat berkumpul 5 beradik lebih awal dimakbulkan. Maka berbuka puasalah kami beramai2 seolah2 makan dipagi hari raya. Terpancar kegembiraan mak dan abah.. Yelah, selepas 14 tahun baru tahun ini kami dapat berkumpul 5 beradik bersama2. Alhamdulilah..

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu AKbar
La ila ha illaula huwallahu akbar
Allahu Akbar Wallillahil hamd.

Kedengaran takbir bergema.. tiada kesedihan, hanya kegembiraan.. Kerana itulah sepatutnya. Namun bagi mereka yang hatinya sentiasa mengharap pengampunan dan keredhaan Allah sudah pastinya bersedih dengan pemergian Ramadhan. Entahkan bertemu Ramadhan yang akan datang? Bulan yang penuh dengan rahmat dan kurnia Allah.. hanya Allah sahaja yang tahu..

Bersyukur dengan nikmat yang Allah beri. Bersyukur agar ditambahi lagi.. Allah sahaja tempat mengucapkan syukur sebagai tanda berterima kasih...

SELAMAT HARI RAYA kepada semua...

No comments: