Thursday 4 October 2007

malam 23 Ramadhan

Lagu raya telah mula berkumandang di corong-corong radio. Hati jadi resah tak menentu. Orang lain sudah mula sibuk dengan persiapan raya. Baju raya, biskut raya, malah ada terdengar cerita dari anak2 kecil yang turut sama mengecat rumah, kisah yang sangat lama tidak kedengaran kerana pengalaman beraya di perantauan amat berbeza denga apa yang dialami di tanahair sendiri.

Bosan.. amat terasa akan cepatnya masa berlalu. 10 malam terakhir ramadhan dilalui dengan perasaan cemas dan bimbang. Takut2 tidak bertemu dengan malam yang penuh keberkatan yang dijanjikan Allah di setiap Ramadhan.

Tazkirah ramadhan oleh Dato Dr Haron Din di dalam HarakahDaily mengenai peluang mendapat pengampunan dosa dari Allah pada malam Lailatul Qadar perlu dihayati oleh setiap insan yang mengharapkan keredhaan Allah.

Antara hadis yang dipilih oleh Dato di dalam tazkirahnya itu:

"sesiapa yang berpuasa Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala Allah, maka akan diampunkan segala dosa-dosanya."

'Alangkah hairannya, bagi orang yang dianugerahkan umur sehingga selesai satu Ramadan tiba-tiba ia tidak mendapat keampunan daripada Allah SWT. '

Daripada Aishah r.a dengan pesannya,"wahai Aishah, sekiranya kamu ditemukan Allah dengan malam Qadar, maka perbanyakkan doa memohon kepada Allah yang ditentukan perkara yang hendak dicapai dalam doa itu ialah : Ya Allah ! Kamulah Tuhan yang Maha Pengampun lagi Maha Mulia, Ampunkanlah dosa saya."

Alangkah bertuahnya seandainya Eidulfitri dapat disambut dalam keadaan bertemu Lailatul Qadar dan diampunkan segala dosa... Ya Allah masukkan kami di dalam golongan ini, amin!!!

No comments: