Friday 7 March 2008

Kelebihan SABAR.. part 4

'Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap-siaga (diperbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu beruntung.' (Ali Imran: 200)

7. Sabar memberikan kita kelebihan dalam mencapai sesuatu yang kita kehendaki.

'You can catch more flies with honey than vinegar'. Anonymous

Bayangkan kita bekerja sebagai pembantu pejabat. Datang bos kepada kita pada suatu hari dengan muka yang masam, marah-marah kepada kita dan akhirnya meminta kita membuat suatu tugasan setelah itu. Bayangkan pula pada hari yang lain, bos kita dengan muka yang manis, bercakap lembut bertanyakan khabar kita dan kemudian meminta kita berbuat suatu tugasan untuknya pagi itu. Kita pasti akan lebih seronok melakukan kerja yang diminta dalam situasi yang kedua berbanding situasi pertama. Sekiranya kitalah bos itu, mungkin juga kita seorang ibu yang ingin meminta pertolongan dari si anak, akan pastilah dengan kesabaran kita berbuat baik itu menghasilkan sesuatu yang lebih baik.

8. Sabar penjaga pintu marah.

'Patience is the ability to idle your motor when you feel like stripping your gears.' Michael LeFan

Pernah nampak seorang ibu yang membawa anaknya membeli belah, menjerit-jerit kepada anaknya yang sedang meraung sekuat-kuat hati minta dibelikan lolly pop. Lalu ditarik tangan anaknya keluar dari tempat itu dalam keadaan marah. Tidak sabar dan marah adalah sifat yang saling berkait antara satu sama lain. Apabila sabar hilang, marah pula yang datang.

Tetapi tidak semua marah itu tidak baik. Marah terhadap maksiat, jenayah dan ketidakadilan akan menyebabkan kita menjadi tidak sabar untuk memperbaiki keadaan.

Irish proverbs: 'When you are angry, you're carrying the burden while the other person is out dancing'

No comments: