Wednesday 13 February 2008

Kelebihan bersabar.. part 3

'Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap-siaga (diperbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu beruntung.' (Ali Imran: 200)

5. Sabar memanjangkan umur dan membuatkan hidup kita stress-free.

'Your biography becomes your biology', Caroline Myss

Percaya atau tidak, terdapat research yang menyatakan orang yang pemarah mempunyai satu setengah kebarangkalian untuk mendapat cancer dan 4 daripada 5 kali lebih berisiko terhadap penyakit jantung. Cuba tanya doktor akibat marah dan stress.. kadar pernafasan lebih tinggi, darah tinggi dan bertambah acid dalam perut.

'If you do vent, your brain gets even more worked up, sending the stress hormones adrenaline and cortisol surging through your bloodstream to prepare you to fight. This, scientists have found, has the effect of weakening your immune system, particularly your T-cells, which are the body's main infection fighters. Muscles contract, blood vessels constrict, and your heart has to work harder to circulate your blood..' (Ryan)

Samada stress dengan kehidupan kita yang terlalu sibuk mahupun stress dalaman yang menyebabkan kita berasa marah, hanya sabar yang dapat meredakan stress tersebut dan membawa kehidupan yang lebih sihat.

6. Sabar membantu kita mengurangkan pembaziran waktu, tenaga dan wang.

'With time and patience the mulberry leaf becomes a silk gown', Chinese proverb.

Pernah terperangkap dalam traffic jammed? Pernah ternampak kemalangan jalanraya sewaktu kereta bersesak didalam traffic jammed? Pernah terfikir kenapa? Betul.. Pemandu tidak sabar, mahu cepat dan potong queue. Lepas tu kita nampak kereta tu kemek sebab cium kereta lain. Akhirnya pemandu tersebut terpaksa membazirkan masa , tenaga dan wang semata-mata kerana tidak sabar.

Pepatah mat saleh berbunyi 'Haste makes waste'. Begitulah bunyi nasihat seorang guru kepada anak muridnya yang akan menghadapi peperiksaan, terutamanya subjek matematik.

No comments: