Monday 23 August 2010

ramadhan..

Hari ini sudah 13 ramadhan. Alhamdulilah, sudah berlalu sepertiga bulan ramadhan. Nabi kata, sepertiga pertama bulan ramadhan adalah rahmat. Muhasabahlah diri kita di mana letaknya syukur kita ke atas segala rahmat yang dikurniakan Allah ke atas kita. Adakah kita tergolong dikalangan hamba Allah yang bersyukur?

Allah yang maha pemurah, dengan sifat ar RahmanNya telah meberikan segala ni'mat yang melimpah ruah kepada kita. Dengan sifat ar Rahman, Allah tidak pernah memilih kasih. Semua makhluk, baik kafir mahupun muslim, semuanya dikurniakan ni'mat yang tidak terkira banyaknya.

Kita sebagai makhluk yang terpilih untuk menerima hidayahNya, apakah sudah kita sempurnakan hak Allah yang arRahman lagi arRahim? Apakah ketundukan dan kepatuhan kita semata-mata keranaNya atau ada sebab lain? Cuba perhatikan solat kita. Sudah sempurnakah ia? Waktu solat, di awalkah atau sudah hampir masuk waktu solat kemudiannya?

Marilah pergunakan waktu yang ada di bulan mulia ini untuk memperbaiki diri sebaiknya agar limpahan rahmat Allah itu digandakan buat kita sebagai hamba yang bersyukur. Sama-samalah kita tingkatkan amalan hati, mendidik nafsu dan melakukan kebaikan sebanyak2nya dengan kemampuan kita. Semuga ramadhan kali ini lebih baik dari tahun lepas. Wallahu'alam.

No comments: